Fagkonsulent
23. oktober 2020
Lasse Beck Meinicke
Fagkonsulent

Kære alle
Det er ved at være et stykke tid siden, at I fælles har hørt fra mig. Jeg har været i kontakt med mange af jer individuelt, og I er altid velkomne til at kontakte mig, hvis jeg kan hjælpe med noget, som I ikke selv kan finde svar på.

På den ene side kan man sige, at der er sket meget nyt siden sidst og på den anden side, er der ikke som sådan sket så meget for vores undervisning.

De gældende retningslinjer er stadig, at de unge skal holdes så meget i skole som muligt, og at der skal leves op til læreplanerne. Samtidigt skal smittespredningen stoppes, så der er mange anbefalinger og retningslinjer til de unge og jer. I de pt. gældende retningslinjer for undervisning fra Undervisningsministeriets hjemmeside kan I se, at:
”Det er Sundhedsstyrelsens samlede vurdering, at man i dagtilbud og skoler (BUVMs område) fra 1. august 2020 kan fravige den generelle anbefaling om at holde minimum 1 meters afstand mellem elever i samme gruppe. Udgangspunktet bør dog stadig være, at børn/unge/voksne fortsat har et begrænset antal kontakter og så vidt muligt holder min. 1 meters afstand til andre, med mindre det lokalt vurderes at have for store konsekvenser, fx for omfang og kvalitet af undervisningen. På skoler og uddannelsesinstitutioner mv. betyder det, at den generelle anbefaling om 1 meters afstand kan fraviges i de tilfælde, hvor en fravigelse er en forudsætning for at efterleve kravene i de almindelige bestemmelser for undervisningen.”

Det er således muligt at sætte 1-meter reglen ud af kraft i idræt for at gennemføre undervisningen, så den lever op til målene for faget. Længere nede i retningslinjerne påpeges det dog, at der ”Ved sport og idrætsaktiviteter med fysisk kontakt anbefales øget opmærksomhed på hygiejne og forebyggelse af kontaktsmitte”, hvorved vi altså samtidigt pålægges et ekstra ansvar for opmærksomhed på afspritning, afstand og rengøring i vores fag. Det betyder fx, at man stadig skal have sine forløb med bevægelse til musik, men at det bør overvejes om ikke fx hiphop eller step, hvor man kan være mere hver for sig og ofte kigge i den samme retning måske er nemmere at gennemføre end et pardans- eller kædedansforløb. Hvis der er under 1-meter afstand med ansigt til ansigt i mere end 15 minutter, eller hvis de rører ved hinanden, så bliver de automatisk til nære kontakter, hvilket kan få større betydning, skulle en af eleverne/kursisterne på holdet blive smittet. Men overordnet gælder det, at de faglige mål skal opfyldes.

Det er ikke et nemt felt at navigere i for os som undervisere, så der er brug for alternative løsninger og kreative tilgange. Heldigvis er I gode til det, og ikke mindst gode til at dele jeres ideer. Her kan jeg igen kun opfodre til at følge med hos den faglige forening. Der er en meget aktiv facebookgruppe, hvor man kan få inspiration og sparring eller få vendt dilemmaer og frustrationer. Hvis man ikke ønsker at være en del af facebook, er der også meget inspiration og viden at hente på den faglige forenings hjemmeside gym-idræt.dk, og sidst er EMU’en stille og roligt på vej til at blive genopbygget med ideer og informationer. Her er for nyligt kommet et rigtigt fint input med ideer til virtuel undervisning i idræt. Det vil blive aktuelt for mange igen, da der med den øgede smittespredning blandt de unge vil være klasser, der på skift er hjemsendte. Et debatpunkt i forbindelse med virtuel undervisning er brugen af forskellige trackingsystemer som fx Endomondo. Her skal der på den enkelte skole være opmærksomhed på, om det lever op til skolens retningslinjer for GDPR.

Jeg er meget glad for samarbejdet med vores faglige forening, som gør en kæmpe indsats for vores fag. I år har vi udvidet samarbejdet lidt og er gået sammen om årets FIP-kurser. Det er vi, både fordi det giver faglig rigtig god mening og for at minimere antallet af fysiske kurser i denne periode. Vi har været forudseende nok til at få FIP-kurserne placeret så sent på året som muligt for at øge chancen for, at vi kan mødes fysisk. De to kurser er d. 21. april på Marselisborg Gymnasium og d. 28. april på Øregård Gymnasium.

Vi glæder os til at se jer til et kursus om træningsprojektet i stx-læreplanen/htx b-niveau og træningsforløbet i hf. På htx og hhx kan faget læses efter begge læreplaner på c-niveau, så det afhænger af skolens valg. Udgangspunktet er, at der vil være forskellige workshops med forskellige praktiske tilgange til træningsprojektet, som også kan bruges som inspiration til træningsforløbet. Fx hvordan det bl.a. kan kobles sammen med andre aktiviteter i de forskellige kategorier som fx Ultimate, Crossfit eller step-aerobic. Derudover vil der være en session, der tager udgangspunkt i det udvidede tekstbegreb og ser på forskellige måder at afrapportere forløbet på, da det også er meget forskelligt, hvad der er sat af af elevtid til træningsprojektet på de forskellige skoler.
Med håbet om at det bliver nemmere på et tidspunkt, tak for jeres indsats derude.

De bedste hilsner
Lasse