10. september 2024
Jonas Bo Hansen
Idrætslærer på Frederikssund Gymnasium og landsholdsspiller i flagfootball
Nedenfor beskrives først bane, relevant udstyr, spillets gang og de mest relevante regler. Herefter er der lavet en forløbsplan til inspiration, hvor den enkelte kan vælge at følge hele forløbsplanen eller bruge de elementer, som den enkelte finder mest brugbare til deres undervisning.

Banen og udstyr

Den officielle banestørrelse i flagfootball er 70 x 25 yards inkl. 10 yards endzone i hver ende.
1 yard svarer til 0,91 meter og kan i praksis udmåles som et almindeligt skridt for en voksen. Banen skal markeres med 10 yards dybe endzones, midterlinje samt ”no run‐zones” 5 yards før endzone. Linjen bagerst i endzone kaldes ”endline”, og linjen forrest i endzone kaldes ”goalline”. Banen markeres med kegler. Der er 5 spillere pr. hold på banen ad gangen.

Flagfootball kan spilles både indendørs og udendørs, og i mange tilfælde vil en tilpasning af banens mål til den græsplæne/hal, man har til rådighed, være nødvendig.
Spillerpositioner på banen ((flag football-ordbog).

Oversigt over banen

Udstyr

  • Bælte med to flag til alle spillere
  • En amerikansk fodbold
  • Kegler til at markere banen (16 kegler) samt til øvelser og opvarmning
    • Banen markeres med:
      • En kegle i hvert hjørne af endzone (fire kegler pr. ende)
      • En kegle på hver side af banen ved 5-yards linjen for markering af ”no run-zone” (to kegler pr. halvdel)
      • En kegle på midterlinjen på begge sider af banen (se illustration ovenfor)
  • Evt. overtrækstrøjer til opdeling af hold
  • Evt. wrist coach, så eleverne kan have deres playbook med på banen omkring deres arm.

Spillets gang

Angrebet starter med bolden placeret på egen 5-yard-linje. Fra denne linje skal bolden sættes i spil med et snap. Inden bolden sættes i spil har angrebet og forsvaret haft tid til at aftale, hvad de vil gøre på det pågældende spil – typisk har man 25 sekunder til dette.

Quarterback’en modtager herefter snappet og eksekverer enten et løbe- eller kastespil. Spillet slutter igen, når én af følgende begivenheder finder sted:

  • Boldholderen får taget sit flag
  • Boldholderen er ”nede”, dvs. rører jorden med andet end fødder og/eller hænder
  • Boldholderen træder ud over sidelinjen
  • Bolden falder til jorden enten som følge af et kast, der ikke bliver grebet, eller at boldholderen taber bolden

Angrebet har 4 forsøg eller ”downs” til at komme over midten eller scorer et touchdown. Kommer angrebet over midten får de 4 nye forsøg til at få bolden ind i endzone og scorer.
Et touchdown giver 6 point. Når der scores touchdown, skal der efterfølgende udføres ekstrapoint, hvor det scorende hold kan vælge at forsøge at score enten 1 eller 2 point ved enten at forsøge at score på et spil fra modstandernes 5- eller 10-yard-linje.

Vigtigste regler

Flag football er ikke en kontaktsport, så spillerne skal forsøge at undgå kontakt, selvom tilfældig kontakt kan opstå

  • Flag guarding – En angrebsspiller beskytter sit flag med arm eller krop, så forsvarsspiller ikke kan få fat i flaget
  • Pass interference – En spiller forstyrrer en anden spiller i at gribe bolden ved fysisk at ramme kroppen uden at gå efter bolden.
  • Blocking – At blokere en spiller, så man ikke kan nå hen til boldholderen, er ikke tilladt
  • Holding – Det er ikke tilladt at holde fast i modspilleres trøjer

Flag Football – Fejl og regler

  • Som udgangspunkt skal alle angrebsspillere stå helt stille før spillet sættes i gang
  • Når bolden er grebet, skal alle andre angrebsspillere end den, der har bolden, stå helt stille for ikke at komme til at blokere

Straffe
Laver enten angreb eller forsvar et brud på reglerne, så får de normalt en straf hvor bolden flyttes et 5-10 yards. Det anbefales, at man lader spillet flyde og kun kalder de mest indlysende fejl for at komme i gang. Senere kan man fokusere mere på at overholde alle regler og kalde de fejl, der bliver begået.
Oversigt over straffe er vedhæftet til allersidst i dokumentet.

Forløbsplan

Forløbet er bygget op således at de første to moduler er meget lærerstyret med stor fokus på at eleverne skal tilegne sig tekniske færdigheder i flag football. Der er lavet en vejledende tidsplan som viser hvor lang tid der ca. kan bruges på hver øvelse. Spillets opbygning kan overordnet introduceres allerede her, men det er ikke nødvendigt at gå i dybden med regler. De tekniske elementer der arbejdes med, vil være en del af en forløbsprøve, hvilket eleverne informeres om fra start. Efter de første to moduler inddeles klassens elever i hold og herfra bliver der lagt stort ansvar over på eleverne så de engagerer sig. Flag Football er et spil med mange afbrydelser og for at det kommer til at fungere flydende, så kræver det forberedelse og tid til at eleverne selv kan øve, når de inddeles i hold. I forløbsplanen er modul 3-6 lavet i mere overordnet struktur, da det er forskelligt fra klasse til klasse, hvor meget tid der skal bruges på at øve playbook, og hvor meget tid der kan afsættes til kamp.

Drejebog

Se et eksempel på en drejebog i falgfootball.

I starten og slutningen af modulet kan man med fordel opremse læringsmålene og minde eleverne om at der senere vil komme en forløbsprøve.

Opvarmning (10 min)
Sørg for at varme eleverne grundigt op. Flag Football er et eksplosivt spil der lægger vægt på accelerationer og sprint på maksimal intensitet og retningsskift i høj fart. Især lårmuskulatur, lyske og ankler er udsat.

Basisteknik, kaste og gribe (25 min)
Kasteteknik
Forevis kasteteknikken for eleverne. Vigtigt at bruge hele kroppen i kasteafviklingen, således at venstre skulder (for en højrehåndet) peger fremad. Roter i kroppen under kastet. Se bilag (næste side) for yderligere noter. Det gode kast har en spiral således at bolden roterer lige i luften.
Fokuspunkter: Rotér i kroppen, armen føres igennem, slipper bolden med et håndledsvrik

Flag Football – Kasteteknik

Øvelse
Eleverne går sammen 2 og 2 og øver kastet. Læren fejlretter

Gribeteknik
Forevis teknikken. Eleverne skal forsøge at gribe med hænderne som vist i bilag. I kampsituation justerer man efter hvor bolden er placeret.
Fokuspunkter: Hold hele tiden øjnene på bolden, spænd op i fingrene

Flag Football – Gribeteknik

Øvelse
Eleverne inddeles i grupper af 5-6 elever og står i to rækker overfor hinanden med én bold. Boldholderen i den ene rækker kaster til første man i modsatte række og løber derefter om bag køen i denne række. Fokus på præcise kast med god spiral og på at gribe bolden med hænderne. Afstanden kan justeres

Spil, Partibold (15 min.)
Eleverne skal blive fortrolige med den ovale bold og derfor kan der med fordel introduceres er spil med en masse boldberøringer.

Regler
To hold på en kvadratisk bane (5-6 spillere pr. hold) Gælder for holdene om at lave 10 afleveringer uden at bolden rammer jorden. Man må ikke løbe med bolden. Rammer bolden jorden får modstanderen bolden også selvom én af fra deres hold rørte bolden sidst.
Justeringer: Bolden skal kastes overhånd i et forsøg på korrekt teknik. Der må ikke afleveres tilbage til samme spiller man modtog bolden fra.

Alternativt spil
Ultimate (samme regler) med en amerikansk fodbold

Ruteløb, cuts (20 min)
Eleverne skal lærer forskellige ruteløb (se eksempler nederst).

Øvelse
Eleverne inddeles i grupper af 5-6 elever. De skiftes til at være QB og WR. Der vælges en rute som alle løber og QB kaster en bold til hver inden der skiftes plads.
Fokuspunkter: Vigtigt ikke at tabe alt fart når der cuttes, dvs. skifter retning i ruten. Yderbenet skal plantes hårdt i jorden, så man kan accelerere ud af cuttet. Ligeså snart der er cuttet skal man få kroppen og hovedet hurtigt rundt og finde bolden. QB skal time sit kast, så modtageren kan gribe bolden i løb eller lige når denne vender sig i cuttet.

Flag Football – Receiver Ruter

Et angrebsspil starter med at en spiller ”Center” snapper bolden til quarterbacken, som herefter enten kaster bolden ned ad banen eller giver bolden i et handoff. Quarterbacken har 7 sekunder til at aflevere bolden via et kast eller et handoff, men vil i praksis oftest aflevere den noget tidligere – især hvis forsvaret blitzer, dvs sender en spiller efter Quaterbacken.
Det anbefales at spille uden blitz i opstarten, da det kan give et mere flydende spil på angrebet.

Læringsmål: Takling, Opdækning

Indhold

Der kan bruges nogle minutter i starten af modulet på at fremhæve læringsmålene for forsvaret.

Opvarmning (10 min)

Leg, Introduktion til udstyr (15-20 min)
Alle elever skal have flagbælte på som sidder korrekt, således at bæltet er ved hofterne og der er et flag på begge sider. For at eleverne bliver fortrolige med udstyret kan der laves en fangeleg, hvor det gælder om at hive flagene af hinanden.

Se figur af øvelsen

Eksempel
Udvælg et par fangere. Resten af eleverne starter i en side af banen som vist herunder. Eleverne skal krydse banen og det gælder for fangerne om at tage deres flag. Når en elev har mistet begge flag tager de overtrækstrøje på og bliver selv fanger. Fortsætter indtil alle er fanget.
Fokuspunkt: Eleverne skal undgå at dække deres flag med armene og lave ”Flag guarding”.

Basisteknik: Takling (20 min)
Et af de vigtigste elementer for en forsvarspiller i flag football er at være i stand til at takle, dvs. hive flaget af boldholderen fra modstanderholdet. Det kan være svært hvis en modstander kommer i høj fart. Der er en række øvelser der kan laves for at hjælpe eleven med at forbedre deres takleteknik.
Fokuspunkter: God udgangsposition med lavt tyngdepunkt, fokus på flagene og brug begge hænder til at fange flagene.

Flag football – Forsvarsøvelser

Øvelser
To rækker i hvert hjørne af en firkant. Angriber med en bold i et hjørne og forsvaren i modsatte. Når angriberen løber, må forsvarsspilleren også løbe. Begge runder en kegle og herefter gælder det om for angriberen at score mellem de to kegler i sin ende og forsvarene skal takle angriberen. Bagefter skifter begge spillere kø.

Se figur af øvelse

Alternativ øvelse
Angrebsspillerne står i rækker og løber en efter en mod forsvarsspilleren. Det gælder om at få så mange flag som muligt for forsvarsspilleren.

Se figur af øvelse

Opdækning (backpedal) (20 min)
Opdækning er fokus på at følge sin modstander. Forsvaret starter med fronten mod sin modstander og derfor med ryggen til spilretningen. Derfor skal forsvarspillerne lære at bevæge sig baglæns indtil modspilleren kommer tæt på, hvorefter der åbnes op i hoften og vendes 180 grader, så man løber med spilretningen og kan sprinte i fuldt tempo. Træn backpedal, først alene hvor en makker sætter én igang og bagefter med en modspiller. I figuren til højre herunder kan forsvarsspilleren starte overfor angrebsspilleren i stedet for ved siden af.

Se figur af øvelse

 

 

Læringsmål: Opnå forståelse for reglerne i spillet samt de mest brugte udtryk

Indhold

I starten af dette modul inddeles klassens elever i hold. Der spilles 5 på banen i flag football, men jeg anbefaler at hvert hold har 7-8 spillere, så der stadig kan stilles fuldt hold i tilfælde af skader eller fravær. Holdene kan evt. være fordelt af læren inden modulet, baseret på niveauet læreren har observeret hos eleverne i de to første moduler, for at skabe balancerede hold.

Opvarmning (Holdene står selv for det)
Efter de første to moduler skal holdene selv sørge for opvarmning. De kan skiftes til at vælge øvelser eller vælge en kaptajn der står for det. Imens der er opvarmning, sættes der bane op til kamp og træning af spil.

Spilforståelse
Reglerne bliver genopfrisket, så der er basis for kamp i slutningen af modulet (se bilag næste side).

Spilsituation. Taktik
Holdene skal nu enten fokuserer på forsvarstaktik eller angrebstaktik og læreren uddeler materiale, som vist herunder, som eleverne skal tage udgangspunkt i. Bagefter bytter holdene.

Angreb
Angrebet får udleveret spil som de skal øve til kamp. 2-4 spil er nok at starte med. Eksempler på spil kan ses herunder:

Figur, der viser forskellige angrebstaktikker

Forsvar
Forsvaret får ligeledes udleveret nogle spil og skal tale positioner og aftaler igennem. Forsvaret kan diskutere fordele og ulemper ved at dække mand-mand i forhold til zone forsvar.
Ved mandsopdækning vil hver forsvarsspiller få til opgave at dække en angrebsspiller op. Ved zoneopdækning vil hver forsvarsspiller få tildelt en zone på banen, som han skal ”beskytte” og sørge for at få tacklet boldholderen, hvis denne skulle bevæge sig ind i zonen, eller slå til/gribe en bold, der bliver kastet ind i zonen. En bold det bliver grebet på forsvaret hedder en interception og giver bolden til det forsvarende hold, så de nu er på angreb.

På højeste niveau vil man på stort set altid sende en blitz efter modstanderen quarterback, da de er for gode og præcise, hvis de får for lang tid til at kaste, men på lavere niveau kan det ofte være fint at undvære en blitz, så spillet bliver mere flydende.

Eksempler på forsvarsspil

Kamp
Modulet afsluttes med kamp ud fra det uddelte materiale. Kampen skal danne grundlag for elevernes forståelse for spilopbygning til når de skal lave deres egne spildesign (”playbook”)

Læringsmål: Opnå taktisk forståelse for angrebstaktik og forsvarstaktik
Gennem udarbejdelse af playbook skal eleverne opnå spilforståelse og have styr på aftaler i henhold til playbooks, som de selv udvikler.

Indhold

Holdene har hjemmefra fået til lektie at finde på deres egne spilsystemer. Spilsystemerne skal overholde reglerne, så det er vigtigt at de står klart for eleverne på nuværende tidspunkt.
Hvert hold skal minimum finde på 3 nye spilsystemer hjemmefra. Her kan læreren opsætte forskellige kriterier. F.eks. at ét spil skal udnytte banens dybde, mens et andet skal udnytte banens bredde. Det sidste spil kan fx indeholde et trickelement, hvor der indgår mere end én aflevering.

Eleverne skal finde på et holdnavn og kampråb og de skal have lavet rollefordeling på holdet, så der er en offensiv kaptajn og en defensiv kaptajn.

Opvarmning (holdene skal selv stå for hver deres opvarmning)
Ligesom sidste modul skal eleverne selv stå for opvarmning. Fokus på at varme benene op.

Holdtræning
Der afsættes tid til at holdene får lov at træne deres nye spilsystemer. Dette skal gøres grundigt og eleverne skal gerne prøve forskellige positioner på banen. Dette kan være med til at give yderligere spilforståelse.

Kamp
Der spilles kamp, hvor eleverne for første gang får mulighed for at afprøve deres egne spildesign.

Evaluering
Til slut i modulet går holdene sammen og evaluerer på deres spil. Hvad fungerede og hvilke justeringer skal laves fremadrettet.

Læringsmål: Eleverne skal kunne forevise tekniske færdigheder, herunder kaste, gribe, ruteløb og taklinger.

Indhold

I dette modul testes elevernes i de tekniske læringsmål. Dette kommer hurtigt til at varer størstedelen af et modul afhængigt af klassestørrelse. De grupper der ikke foreviser de tekniske læringsmål, kan øve deres playbook med henblik på at spille turnering i sidste modul.

Opvarmning (Holdene står selv for det) 

Træning til forløbsprøve og herefter forløbsprøve
Eleverne fordeler sig i deres hold. Her trænes de tekniske elementer som de bliver bedømt på i forløbsprøven, kaste, gribe, ruteløb og taklinger.
Eleverne får tid til at træne og herefter går læren rundt mellem holdene og ser dem udføre en øvelse ad gangen. Der kan skiftes mellem hold for hver øvelse.

Øvelser (der kan anbefales til prøven): Start med basis øvelse.

Kaste/gribe
Holdet står i to rækker overfor hinanden med én bold. Boldholderen kaster bolden til personen overfor og går bag dennes række og sådan fortsætter det.
Fokuspunkt: Øvelsen skal ikke laves hurtigt, men teknisk korrekt.

Ruteløb/Kaste/gribe
Holdet vælger 3 ruter de vil forevise.
Se eksempel på løberute

Taklinger (kan fravælges hvis det er tidspresset)
Se takleøvelser under modul 2.

Læringsmål: Eleverne skal i kampsituation kunne demonstrere spilforståelse og taktisk overblik. Eleverne skal demonstrere tekniske færdigheder i kampsituation. Eleverne skal demonstrere evnen til afvikling af kamp med inkludering af de vigtigste regler.

Indhold

I dette modul afsluttes der med en stor turnering. Alle hold skal have afleveret en færdig playbook der indeholder et vist antal spil de selv har designet (mellem 6-9 er passende for at få variation, men sikre at det ikke bliver for uoverskueligt).
Til turneringen kan der sættes en eller to baner op afhængigt af hvor meget kamp man vil nå. Alternativt kan eleverne få til lektie at læse grundigt op på reglerne, da de skal være dommere for hinandens kampe på én bane. Dette frigør læreren til frit at kunne observere kampen.

Anbefaler 4 dommere:
Hoveddommer: Placerer bolden efter hvert spil og tæller derefter til 25 sek. som er tiden angrebet har til at aftale næste spil. Holder øje med at QB ikke holder på bolden mere end 7 sek. og om blitzen rammer QB, som er ulovligt.
LOS dommer (se ordbog): Placerer sig på LOS og holder øje med at ikke tyvstarter og at alle står stille ved igangsættelse af spillet.
7 yard dommer: Placerer sig 7 yard fra LOS i angrebsretningen og markerer hvorfra blitzeren må løbe mod QB for at tage dennes flag.
Dyb dommer: Står placeret længere nede af banen og holder øje med at der ikke bliver lavet straffe, som f.eks. at holde fast i en modstander der prøver at løbe sig fri.

Opvarmning (Holdene står selv for det)

Kamp
Kampen er med løbende tid. Kampvarighed bestemmes selv. 20 min pr. kamp kan anbefales, hvis der kun er en bane i gang, således at alle hold når at spille mere end en kamp.

Evaluering
Til slut evalueres der samlet på hele flagfootball forløbet.