Faglige mål for eleverne
- Bevægelsesglæde, hvor de gennem frie og kreative bevægelser oplever at kunne udtrykke sig kropsligt uden at føles sig forkert.
- Øget kropsbevidsthed, hvor udtryk og følelser mærkes i bevægelserne.
- Gruppedynamiske arbejde i kreative og skabende processer
- Mulighed for fremvisning enten gennem en performance eller som videoevaluering af forløbet.
Opbygningen af forløbet
Modul 1-4
Inddeles i et Grundforløb med Moderen Dans og Labans bevægelseslære, hvor BESS-konceptet skaber rammen for undervisningen.
Modul 5-7
Overbygning med Performance, herunder introduktion til de koreografiske principper og udvikling af en koreografi gennem kreativ proces.
Denne overbygning kan tilpasses andre dansestilarter, hvor slutproduktet er en performance.
Teoretiske og praktiske læringsmål
- Kendskab til stilarten
- Skabe tryghed i rummet verbalt og kropsligt
- Skabe relationel og kropslig progression gennem lektionen.
- Teknik indenfor Moderne Dans og fornemmelse af en groundet krop. Herunder egen kropsbevidsthed, åndedrætsteknikker, gulvteknik
Teoretisk indhold
5-10 min
- Intro til forløbet – Hvad er moderne dans?
- Fortælle om Moderne Dans, som et rebelsk modsvar til de mere rigide bevægemønstre i balletten.
- Her er ingen facit, det skal bare føles rart i kroppen – pioneren indenfor Moderne Dans; Martha Graham ”alle kan danse”.
- Præcisere at der ikke er noget rigtig og forkert, men et legende, ikke-dømmende rum. Hvor vi skal sanse, og mærke vores egen krop i samspil med andre.
- Gå nysgerrigt ind i processen.
- Vi skal være fejlmodig 🙂
- Intro til logbøger, som vil være en rød tråd gennem forløbet. Herunder oplevelsesbeskrivelser og refleksionsspørgsmål.
Praktisk
Øvelse 1 (15 min.)
- Liggende – mærke gulvet og ens eget åndedræt. Underviser faciliterer en bodyscaning og let bevægelse, rullende fra ryg til mave og omvendt.
- Progressivt mere bevægelse;
- rulle, koldbøtter ect. Blive grounded og komfortable med gulvet. (arbejde på at gøre det så lydløst som muligt)
- Kravle med så lavt tyngdepunkt som muligt
- Kravleøvelser med max ROM i leddene, hvor man kommer så langt ud i bevægelserne som muligt.
- Vende kroppen som pandekage, med kun hænder og fødder i gulvet, leg med at få lavt tyngdepunkt
- Komme op og ned på forskellige måder.
Musikforslag
- Roligt og stille musik, gerne med lidt udvikling.
- Gulv stille: Barcelona, Henry Green
- Gulv: Grounded, Sacred Earth
- Kravle/Fødder: Nayan, Fatoumata Diawara, Kothbiro, Ayub Ogada
Øvelse 2 med hurtigere tempo (10 min)
Gå rundt mellem hinanden – orientér dig i rummet, interaktion
- eks. Dos-a-dos, armkrog, high five
- Progression til mere interaktion, berøring og bevægelse
- Bevæge sig over eller under hinanden..
- Løb fjedrende med afsæt, hop og fald ned på forskellige måder.
Musikforslag
- Gang: Bad Habits, Ed Sheeran
- Fri dans (løb, tapping): Wolf, First Aid Kit, Love on The Brain, Rihanna
- Hofte: Let Me Know, Maleek Berry
- Hurtig løb og afsæt: Woman, Stine Bramsen, Shut up and dance, Walk the sun
Øvelse 3 (5- 10 min)
- Stop op og spejl hinanden 2 og 2 i korte sekvenser.
- Find en makker, hvor én faciliterer sammensatte bevægelser med fokus på ”at komme helt ud i bevægelserne” max ROM i leddene (15 sek).
- Byt efterfølgende, så den anden faciliterer bevægelse
Underviser faciliterer med billeder og guidens ect. ”så stor som muligt”, ”stå på et ben”, ”forestil dig, at du er en svane”.. - Find ny makker og nyt fokus fra underviser, så eleverne oplever dette kropslige møde, med så mange som muligt.
Musikforslag
- Bløde bevægelser: Sunset Lover, Petit Biscuit, Obrigado, Timaya, I Belive- Acoustic Live, Sam Garrett
- Contract/ release: This is what it feels like, Banks, The Raid Wafia
- Fri dans, langsom: Heartburn, Wafia,
Øvelse 4 (15 min)
Gennemgå en kendt guldsekvens, sørg for at så mange af bevægelserne har været introduceret i opvarmningen (fra koreografien ”Sand”)
Musikforslag
Sand (feat. Karen Whipple), Nathan Lanier
Øvelse 5 (10 min)
- Øve 2 og 2 selve gulvsekvensen
- Lege med et dynamisk kropsligt udtryk, hvor kroppen bruger gulvet som afsæt.
- Lege med at det er impulser der igangsætter bevægelserne, så det bliver helkropsbevægelser i mere frit flow.
Skriveøvelser
10 min til oplevelsesbeskrivelser og refleksionsspørgsmål
- En oplevelse, der har været særlig betydningsfuld for dig. Beskriv denne som en oplevelsesbeskrivelse i Jeg-form og i nutid.
- Refleksionsspørgsmål
-
- Hvornår og hvorfor opstod Moderne Dans?
- Nævn én eller flere grundbevægelser ved Moderne dans og uddyb deres udtryk
- Hvor i kroppen mærker du specielt denne stilart?
Øvelse 6 (5-10 min)
Afslutning i plenum. Samle i lille cirkel, del én ting der har givet betydning
Teoretisk
Intro til Labans bevægelseslære, specifikt; Body og Shape (vise oversigten af Labans bevægelseslære; BESS konceptet)
Give forståelse af Laban som et bevægelsessprog, et bevægelsesanalyseredskab og en værktøjskasse. Der kan give anledning til at lege med bevægelser og skabe koreografier gennem kreative processer.
Body:
Praktiske fokuspunkter:
- Den isolerede krop og kroppen som helhed
- Release teknik, forskel på spændt og afspændt krop
- Kroppens bevægelsesplaner
- Skabe øget kropsbevidsthed gennem egen kropslige bevægemuligheder.
Shape:
- Praktiske fokuspunkter:
- Særlig fokus på rygsøjlen – og hoftens led, samt helkrop og isolerede bevægelser. Spiral bevægelser
- Kendte shapes/positioner fra Moderne dans (X, curves, arches..)
- Segmenterede bevægelser og helkropsbevægelser.
- Impuls fra forskellige kropsdele- contract/release.
Praktisk:
Øvelse 1 (10min)
Body – Kroppens led i sammenhæng
- Stående i en stor cirkel. Sæt flere og flere kropsdele i bevægelse og tage dem af igen. Underviser faciliterer ved at starte nedefra med:
- tær, fødder
- tær, fødder, ankler
- tær, fødder, ankler, knæ..
- helt ud til finger og nakke. Når hele kroppen er i bevægelse, italesæt her, at der ikke er noget rigtigt eller forkert, og vi sammen godt må se fjollede ud.
- Fjern efterfølgende kropsdelene oppefra én del af gangen, så det igen kun er fødder tilbage.
- Lav øvelsen et nyt sted i rummet, men med lukkede øjne. I talesætte den sansende element- hvordan følelse det i kroppen? ”Dance like nobody’s watching”
Musikforslag
- Water under the bridge, Adele Solo Dance, Martin Jensen
Øvelse 2 – 2 & 2 (10-15 min)
Kropsstammen, centrering og contract.
Roligt musik uden snak mellem deltagerne.
- Én ”tapper” med fingrene på den andens rygsøjle fra toppen af hovedet til hoftekantet (evt haleben, alt efter hvor godt de kander hinanden). Den anden sanser med lukkede øjne. Skift efterfølgende.
- Næste omgang følger ”den sansende/bevægende” de tappende fingre i en foroverbøjning af rygsøjlen. Guide ryggens bevægelser i forskellige retninger og planer, hvor fødderne er plantet i gulvet, med rygsøjlen er i bevægelser med let bøjede ben. Skift efterfølgende.
- Udvid øvelsen så det bliver impulsen, ved kun at prikke et sted på kropsstammen. Som hvis den bevægende fik en impuls (lille stød) og hele kroppen reagerer væk fra impulsen som en ”svævende pizzamand”.
- Gør reaktionen på impulsen kraftigere, så det bliver mere som et kraftigt stød og derved inkludér begrebet ”contract”.
Musikforslag
- Rolig: El Viaje, Joaquín Cornejo
- Langsom: Not About Angels, Birdy.
- Hurtig med contractions: Chandelier, Sia
Øvelse 3 (10 min)
- Blive ”Shapet” af en lille gruppe (parret fra tidligere øvelser går sammen med ét andet par),
- Èn laver en lille sekvens af bevægelser/improviserer forrest, hvor de andre følger, rotér så alle prøver det.
- Bevægelsesfokus på rygsøljens bevægelser i forskellige retninger og planer. Gerne med inspiration fra Modernes Shapes (Curves, arches..)
- Placerer eleverne i en ruder-facon, hvor én er forrest, når denne person slutter, roterer vedkommen, så det er et nyt hjørne af ruderen der er forrest og derved en ny person der overtager.
Musikforslag
- Moan, Trentemøller
- Langsom: With you – solo version, cast of Ghost – The musical.
- Hurtig: Content aware scale, Between ourselves, Aera
Øvelse 4 (20 min)
Moderne koreografien – Moderne teknik: balance/ off balance.
- Lære dansesekvens med fokus på contract/release og balance/ off balance (Sand).
- Brug gulvsekvensen fra modul 1 som intro i den stille intro af musikken.
Musikforslag
Sand (feat. Karen Whipple), Nathan Lanier
Bufferøvelse (10 min)
Shape i par.
- Én er figur én er skulptør. Figuren lukker evt øjnene og bliver moduleret.
- Lav 3 poses på person
- Kan udvides som Pinocchioøvelse, hvor der trækkes i usynlige tråde
- Kan evt. sættes sammen til en sekvens
Musikforslag
- Moan, Trentemøller
- Bloom – Bonus Track, The Paper Kites
- I am Light. India.Arie
Skriveøvelse (5- 10 min)
- Oplevelsesbeskrivelser – En oplevelse, der har været særlig betydningsfuld for dig. Beskriv denne som en oplevelsesbeskrivelse i Jeg-form og i nutid.
- Refleksionsspørgsmål.
- I hvilke øvelser var der fokus på Body?
- Og hvilke på Shape?
- Hvordan kan du bruge former og figurer som inspiration i bevægelse?
Afslutning (5 min)
Samle i en lille rundkreds og del refleksioner i plenum sammen, hvor de hver især bringer én ting der havde særlig betydning.
Teoretisk
Introducér begreberne Effort og Space via Labans bevægelseslæres BESS koncepts oversigt.
- Starte med Space, hvor det personlige rum introduceres med niveauer, planer og retninger
- Herefter det generelle rum, som er selve rummet de befinder sig i. Evt sammenligne dette med en fodboldbane, hvor spillernes løbebaner under en kamp indtegnes.
- Effort: Skabe et dynamisk udtryk gennem polariteter/kontraster.
Praktisk
Denne gang er der mere fokus på kreative processer, som afprøves i rammerne under Effort og space.
Øvelse 1 (10 min)
Det generelle rum Space
- Gang mellem hinanden, ”sanse rummet og hinanden – skabe øjenkontakt”.
- Sætte tempoet op og bevæg jer hurtigt ved at undvige hinanden – finde det frie rum.
- Stoppe op og udvælg en bevægelse fra tidligere moduler, som en personlig ”signaturbevægelse”. Herefter gå videre mellem hinanden. Afprøve denne signaturbevægelser forskellige steder i rummet, på underviserens guidens, så alle går samtidig og laver signaturbevægelser samtidig.
- Få eleverne til at mødes i par, én laver sin signaturbevægelse, som gentages af den anden part, herefter bytter de. Afprøve så mange forskellige som muligt
Musikforslag
- Loros y Hojas, Bloom
- Shamans Dance, Rishi Harshil
- Hurtig gang; Bad Habits, Ed Sheeran, Aurora- Original Mix, John Monkman, Pete Tong
- Fri dans (løb, tapping): Wolf, First Aid Kit, Love on The Brain, Rihanna
Øvelse 2 (10 min)
Personlige rum – Space
- Forstil dig, at du er i en telefonboks, hvor alle hjørner og sider ect. Skal røres med skulder og rygsøjle (udfyld dit personlige rum).
- Lad boksen blive større og større, så man skal længere ud i alle planer, retninger og niveauer, og arme og ben mere kommer med i bevægelserne.
- Underviser faciliterer undervejs, med at huske dem på retningerne, planerne og niveauerne.
- Afprøve med super slow tempo
- Afprøv med meget hurtigt tempo
Musikforslag
- Miss You, Trentemøller
- Langsom: Follow The Sun, Xavier Rudd
- Hurtig: Fire Passage, Byron Metcalf
Teoretisk gennemgang (5 min)
Samle alle ved Labans bevægelseslæreoversigt og gennemgå Effort – Flow, Tid, Rum, vægt
Øvelse 3 (10 min )
Effort – Flow
- Gennemgå en kort svingsekvens
- Først afprøve den i langsommere tempo med bundet flow
- dernæst lidt hurtigere og med frit flow.
- Få dem til at reflektere i par over åndedrættet og hvorledes det kan have betydning på bevægelserne. Hvordan føles det, når der gives slip i nakken?
Musikforslag
- Bundet flow: By the Sea, The Human Experience
- Hurtig med contractions: Chandelier, Sia
- Gang: Bad Habits, Ed Sheeran
- Fri dans (løb, tapping): Wolf, First Aid Kit, Love on The Brain, Rihanna
- Hofte: Let Me Know, Maleek Berry
- Hurtig løb og afsæt: Woman, Stine Bramsen, Shut up and dance, Walk the sun
Øvelse 4 – (10 min)
- 2 og 2, udvælg 6 bevægelser sammen, (evt. inspireret fra tidligere øvelser)
- Sæt det sammen til en lille sekvens, med særligt fokus på planer og niveauer.
Musikforslag
- Do you remember – Jarryd James, Raury
Øvelse 5 (10 min)
”lejlighedsøvelsen” (Generelle rum)
Afprøv sekvensen med forskellige effort kvaliteter, som i ”lejligheden”, hvor hvert rum, har en given kvalitet. Lad dem gå rundt til alle afmærkningerne i par.
- Placér forskellige afmærkninger (eks. stykker papir med tekst) rundt i ”lejligheden”/det generelle rum; ”så tungt som muligt”, ”så let som muligt”, ”med Frit flow”, ”med bundet flow”, ” Så hurtigt ”Så langsomt som muligt”.
- Det kan også udvides med følelser og herunder udtryk. ”Så glad som muligt”, ”Så trist som muligt”…
Musikforslag
- Angelica, Lamp
Øvelse 6 (15 min)
- I parret udvælges hvilke Efforts der passede bedst, til de forskellige dele af sekvensen.
- Vis sekvensen for resten af holdet. Hvor alle står på gulvet og bare hurtigt bytter fra par til par. Så det ikke bliver så overvældende at vise frem. Evt have flere par af gangen, for at skabe større tryghed.
Musikforslag
- This is me, Keala Settle
Skriveøvelse (5 min)
- Oplevelsesbeskrivelser. En oplevelse, der har været særlig betydningsfuld for dig. Beskriv denne som en oplevelsesbeskrivelse i Jeg-form og i nutid.
- Refleksionsspørgsmål
- Hvilke kvaliteter/Efforts har Moderne dans som stilart?
- Hvilke udtryk/ ”feeling” bliver repræsenteret ved de forskellige Efforts.
- Hvilke følelser oplevede du selv kropsligt, var forbundet til forskellige Efforts?
Afslutning (5min)
Samle i en rundkreds og deler refleksioner
Bufferøvelse (5 min)
- Komandoøvelse, (god som opvarmning)
- Dele eleverne i 1’ere, 2’ere og 3’ere. Give komandoer indover høj og hurtig musik. Komandoerne: ”Løb”, ”går”, ”Frys”, ”gem”, evt ”posér” (hvor de skal gemme sig i rummet, eks. Bag en medstuderende). Når skal de blot bevæge sig rundt i rummet på underviserens komandoer. Eks ”1 løb”, ”2 Frys”, ”3 gem”, ”1 gå”.. ect.
Musikforsla
- Asura – Mollono.Bass Remix, Elias Doré, Acado
- Granada – Slow Supreme
Improvisation og bevægelsers og følelsers stemthed
Teori
Opsamling på Labans bevægelseslære.
Fokus på den kreative proces, bodystorming vs brainstorming
Praktik
Øvelse 1 (10 min)
Tempiøvelse
- Gå rundt imellem hinanden i normalt tempo
- Ved klap ændres bevægelserne til slowmotion, og en eventuel handling..
- Gå rundt imellem hinanden i organiseret kaos.
- Klap – alle slår over i slowmotion gang.
- Klap – alle går normalt igen og skifter til at gå og hilse på hinanden.
- Klap – alle hilser i slowmotion mens de går i slowmotion.
- Klap – alle går normalt igen og skifter til at juble over en vundet sejr.
- Klap – alle jubler i slowmotion
- Klap-klap – alle fryser helt til stop.
- Klap – alle går normalt igen – og stiller op til et 100 m løb….
- Læreren tæller ”klar parat, start” KLAP – 100 m løb i slowmotion.
- Klap – løb normalt.
- Klap, klap, klap – løb helt vildt hurtigt.
Musikforslag
- Trøllabundin, Eivør
- Force- Ozgur Can
Øvelse 2 (15 min)
Dans din morgen, fra vækkeuret ringer, til de er i skole.
- Organiseret kaos rundt i lokalet, hvor alle stadig samtidig og finder stilhed, når de er færdige.
- Afprøve med forskellige Effort:
- Bevæge sig i sirup, hvor alt bliver tungt
- Forestil dig at du er i ”Omsen og Momsen univers”, hvor alt er kæmpe stort
- forskellige følelser, eks glæde, tristhed, vrede.
- forskellige tempi faciliteret af musik
- Gør den så dansant som muligt: Fokus på at bruge niveauer og overgangene fra bevægelserne. Dette kan evt gøres i par, hvor de hjælper hinanden som coaches.
- Del gruppen i to og vis sekvensen med de to tempi
Musikforslag
- Kothbiro, Ayub Ogada
- Sunset Lover, Petit Biscuit
- Langsom: Barcelona, Henry Green
- Glæde/hurtig: Desfado, Ana Moura
Øvelse 3 (15 min)
”bodystorming” – Dans ud fra temaer og følelser
Udprint 6 billeder, eks fra fødselsdag, byrum, fodboldkamp, skolegård, natur ect.
Billederne faciliterer en stemning i den enkelte som inspiration til positioner.
- I grupper af 3 slår de med store skum terninger, så de får 4-6 tilfældige billeder/positioner
- Sammensæt til en sekvens der vises for en anden gruppe
- Refleksion til den anden gruppe; Kan de andre se hvor inspirationen kommer fra?
- Lær den anden gruppes sekvens og sæt dem i forlængelse af hinanden
- Øv det med forskellige følelser, faciliteret af underviseren eks. Med stemningssættende musik.
- Vis for resten af holdet
Musikforslag
- Apologize, OneRepublic
- Born to Become, Maya Johanna
- I feel better when I’m dancin’, Meghan Trainor
Bufferøvelse 1 (10-15 min)
Danne en koreografi i grupper ud fra bevægelser fra kurset eller anden inspiration.
- Sætte 4 bevægelser sammen hver elev og samle det med 3 andre, så der sammen er 4×8 takter
- Afprøv med forskellige musikstykker, vise for resten af holdet (Brug øvrige musikforslag på alle modulerne)
Bufferøvelse 2 – Overgange-øvelse (15 min)
- Underviser viser 4 kendte bevægelser, eks. Squat, set-up, lunges, ryg.
- Eller lader eleverne selv finde 4 bevægelser eks. Fra egne idrætsgrene
- Sammensæt disse til en sekvens i par
- Fjern alle elementer, så der kun er fokus på overgangene.
- Øv denne, så den kan vise til resten af holdet. Evt. flere par af gangen
Musikforslag
- Born to Become, Maya Johanna
Skriveøvelse (5 min)
- Oplevelsesbeskrivelser – En oplevelse, der har været særlig betydningsfuld for dig. Beskriv denne som en oplevelsesbeskrivelse i Jeg-form og i nutid.
- Refleksionsspørgmål
- Hvordan føles det at lave bodystorming?
- Hvad oplever du i kroppen, når du bevæger dig på denne måde?
Afslutning (5 min)
Samle i en rundkreds og dele refleksioner
Teori
Gennemgå performanceteori og koreografiske principper, samt organisering af gruppen i rummet. Se youtube sekvenser af forskellige dansegrupper, for at visualisere dette. Eks. Forskellige Dance battle grupper og Alvin Ailey Revelations
Praktik
Øvelse 1 (5 min)
- Gå mellem hinanden i organiseret kaos, skab øjenkontakt og interaktion mellem eleverne
- Giv kommandoer, så bevægelserne og interaktionen forøges under dansen
- Gerne med reference til tidligere modulers bevægelser
Musikforslag
- I feel better when I’m dancin’, Meghan Trainor
Øvelse 2 (5 min)
Performance ”at være på”
- Lad eleverne gå sammen 2 og 2 og stå overfor hinanden med ca 10 meter mellem
- Èn posér foran èn agerer fotograf. Fotografien gå baglæns tilbagebage i rummet og den som posere går frem mod fotografen
- Bytter, når de er gået igennem hele rummet
- Forestil dig du er bokser, fotomodel ect.
Musikforslag
- Dance Monkey, Tones And I
- Woman, Stine Bramsen
Øvelse 3 (25 min)
- Underviser formidler en simpel sekvens med 4 x 8 takter. Evt en svingsekvens.
- ”terningeøvelse”:
- Lad tilfældigheder skabe jeres koreografi, hvor organisering og koreografiske principper sætters ind i de 6 øjne på terningen ect:
- Koreografiske principper
- Solo-kor
- Kanon
- Kaos
- Synkron
- dialogisk
- Organisering:
- Linie
- V-formation
- Lille klump (helt tæt)
- Diagonal linie
- rækker
- stor klump
- Øv sekvensen så den kan vises for resten af holdet
- Hver gruppe viser deres sekvens, så de oplever ”at være på”, sammen med deres gruppe
Øvelse 4 (20 min)
- Start på dannelsen af jeres egen koreografi vha inspiration far hele forløbet, samt Bodystorming og Labans bevægelseslære ect.
- Find musik og byg evt koreografien op omkring et givent emne, historie, billede ect.
- Skab en rød tråd!
- Underviseren kan sætte en ramme her, ect ved at give et overordnet emne, så eleverne har noget at gå ud fra.
- Lav en fælles tidsplan og aftaler for processen og gruppearbejdet
Skriveøvelse (5 min)
- Oplevelsesbeskrivelser – En oplevelse, der har været særlig betydningsfuld for dig. Beskriv denne som en oplevelsesbeskrivelse i Jeg-form og i nutid
- Refleksionsspørgmål: Hvad sker der inde i dig, når du skal opvise?
Afslutning (5 min)
Samle i en rundkreds og dele refleksioner
Overvejelser
- Bruge Bodystorming
- Bruge Laban når I skal danne kontraster i udtrykket
- Bruge de koreografiske principper og organisering, når I har startet koreografien.
- Hvad synes I vil passe bedst i de forskellige dele?
- Lave en intro og outro (kommer ind på gulvet og slutter)
Øve hele jeres performance, evt optage, så I kan tilpasse og justere
- Fokusér på bevægelseskvalitet
- Rød tråd/ fortælling
- Feedback fra underviser
- Peer-feed back, hvor to grupper går sammen
Skriveøvelse (5 min)
- Oplevelsesbeskrivelser: En oplevelse, der har været særlig betydningsfuld for dig. Beskriv denne som en oplevelsesbeskrivelse i Jeg-form og i nutid.
Afslutning (5 min)
Samle i en rundkreds og dele refleksioner
Øvelse 1 (5-10 min)
Fælles opvarmning, med inspiration fra nogle af tidligere simple øvelser med organiseret kaos
Øvelse 2
Lav evt en generalprøve, hvor peer-feed back grupperne viser for hinanden
Performance
- Første gruppe starter
- Feed-back gruppen giver feedback til performancegruppen
- Næste performancegruppe
- Ect….
Skriveøvelse (10 min)
- Oplevelsesbeskrivelser – En oplevelse, der har været særlig betydningsfuld for dig. Beskriv denne som en oplevelsesbeskrivelse i Jeg-form og i nutid.
- Refleksionsspørgmå
- Hvad vil du tage med dig fra dette forløb?
- Hvordan kan det komme i spil andre steder?
Underviser feed-back
Underviseren giver giver feed-back gruppevis
Afslutning (15 min)
- Samle i en rundkreds og dele refleksioner
- Afrunding af hele forløbet
- Undervisningsevaluering
Evaluering
Grundforløbet lægger op til en formativ evaluering, som foretages løbende af underviseren baseret på elevens nysgerrig og sansende deltagelse. Den underbygges af fænomenologisk videnskabsteori gennem logbøger, med elevens oplevelsesbeskrivelser samt refleksionsspørgsmål, der udfyldes som sidste del af hvert modul.
Der gives her mulighed for en refleksiv læring og mulighed for personlig kropslig udvikling, hvor processen kommer mere i fokus, frem for det endelige produkt.
Undervejs kan underviseren optage video af de små dansesekvenser, som eleverne udvikler under grundforløbet og bruge disse til evaluering.
Summativ evaluering i form af en forløbsprøve/Performance.
Overbygningen lægger op til en summativ evaluering, hvori de koreografiske principper, organiseringer og performance bruges som evalueringsmetode.
Koreografien til Performance skal også indeholde elementer fra Moderne dans og Labans bevægelseslære, som er gennemgået i grundforløbet.
Litteratur til teori
- Engel L., Rønholt, H., Nielsen, C.S., Winther, H., (2006) ”Bevægelsens poetik om den æstetiske dimension i bevægelse”, Museum Tusculanums Forlag og Institut for Idræt, Københavns Universitet
Herskind, M. ”Viden og følelser i bevægelse – et studie af kropslighed og læreprocesser i daginstitution.”, s. 41-55
Nielsen, S. C., ”Betydningsfulde øjeblikke i sanselig praksis” s. 56-80,
Engel, L. ”Forvandlingens mulighed – om bevægelse og oplevelsens dimensioner” s. 102- 126 - Nielsen, M.L (2019) Dans22 Bevægelse koreografi Performance, Frydenlund, Frederiksberg, 1. udgave, 1. oplag,
Del 2. Kreativ bevægelse og den årvågne krop (kap. 6) s. 98-113
Del 2. Kreativ bevægelse og den årvågne krop (kap. 7) s. 115-127
Del 2. Kreativ bevægelse og den årvågne krop (kap. 9) s. 143-155 - Winter, H., Engel, L., Nørgaard, M., Herskind, M. (2024) ”Fodfæste og Himmelkys Undervisningsbog i bevægelse, rytmisk gymnastik og dans” 3. udgave, 1. oplag, Hans Reitzels forlag, København
Winter, H., ”Bevægelseslære Rudolf Labans bevægelseslære”, s. 151-169
Engel, L. ”Den langsomme vej- om krop, metode, kreativitet og erkendelse”, s. 169-181
Winter, H., ”Alle kan danse – improvisation, gruppedynamik og energi”, s. 181-207
Engel, L. ”Dans – teknik, træning i moderne bevægelse og dans”, s. 207-223
Winther, H. ”Koreografi og performance – form, følelse og visuel magi”, s. 223-243
Winther, H., ”Performanceguide til ungdomsuddannelser”, s. 243-253