De faglige mål for forløbet
Tekniske elementer:
- Greb på bat (universalgreb)
- Forhånds- og baghåndsgrundslag med bat pegende ud til siden
- Benarbejde, med slag fra nede i benene
- Lob
- Flugtning
- Serv
- Returnere bold fra bagvæg
Taktiske elementer:
- Korrekt placering på banen ved serv (fremme/tilbage når modtager/server)
- Spilsamarbejde med makker, hvor man dækker hver sin side af banen og er på samme højde (fremme/tilbage)
Kobling af teorien til padel-forløbet:
- Teknik/taktik i padel: div. instruktionsvideoer
- Indlæring af nye bevægelser (Systime idræt C): 7. Teknik, æstetik og funktionalitet | Idræt C (systime.dk) og 7.1 Koordination | Idræt C (systime.dk)
- Kropskultur – i det senmoderne samfund (Systime idræt C): 3. Kropskulturens historie i Danmark | Idræt C (systime.dk) og 3.4 Senmoderne tid og en ny kropskultur | Idræt C (systime.dk)
Lektier
- Forhånd: Padel – Forhånd teknik – YouTube
- Baghånd: Padel – Baghånd teknik – YouTube
- Regler (kort): How to play padel? – YouTube
Praktisk indhold
- Introduktion til forløbet.
- Greb på bat – opvarmning:
Boldføling – alle har bat og en bold. Forskellige små øvelser.
Makkerøvelse – hvor man holder makker i hånden, og armene bliver nettet, som man spiller over. - Stationære øvelser. Den ene fodrer med bolde, den anden arbejder med forhånd og baghånd. Kan være med og uden bat.
Se øvelse: Padel – Forhånd – YouTube - Spil med kontrolleret forhånd/baghåndslag til makker. Zone markeres hvor slag skal ramme.
- Introduktion af serv: enkelt serv (forhåndsslag) med fokus på, hvor man står, og hvor man server hen.
- Kort snak om reglerne.
- Kamp evt. med skift af makker: Op- og nedrykning, kampe af fx 7 min. Vinderpar rykker en bane op. Taberpar rykker en bane ned. Og man splitter op og får ny makker.
Lektie
- Idræt C, Systime om ”Indlæring af nye bevægelser og koordinationstræning” 7. Teknik, æstetik og funktionalitet | Idræt C (systime.dk) og 7.1 Koordination | Idræt C (systime.dk)
- Placering på banen: Padel – Bliv bedre til at placere dig på banen | Arla® Protein – YouTube
Praktisk indhold
- Ramme for dagens lektion
- Opvarmning: forskellige makkerøvelser med arme som net fra modul 1.
- Øvelser/repetition med forhånd og baghånd:
a) kast til makker, slå tilbage med forhånd
b) kast til makker, slå tilbage med baghånd
c) spil kontrolleret til hinanden over nettet – brug zoner til at markere hvor dybt bolden skal slås - Brug af bagvæggen, hvor makker kaster.
Se teknik-introduktion: Padel – Forhånd bagvæg teknik – YouTube
1) Øvelse forhånd bagvæg: Padel – Forhånd bagvæg – YouTube
2) Øvelse baghånd: Padel – Baghånd bagvæg – YouTube - Spiløvelse: Der spilles 1v1 på halvbane (lige). Serv og holde den i gang fra zone 3 til zone 3. Se tegning nederst, efter lektionsbeskrivelser.
- Snak om placering på banen, hvor man følger sin makker. Øve det taktiske samarbejde i spil: Start med et lob over par ved nettet, der løber sammen tilbage, mens parret i defensiven løber frem. Spiller duellen.
- Kamp: Skift på baner, hvor hvert par ”trækker et kort og spil om det antal point” for at vinde (fx 3-10). Skift af makker når der skal trækkes nyt kort.
Lektier
Se uddrage af padel-kamp (0-4 min.): Women’s BEST POINTS 2022 – YouTube
Fokus på hvordan spillerne placerer sig på banen angreb/forsvar (forsøger at erobre nettet)
Praktisk indhold
- Opvarmning øvelse: slå forhånd og baghånd til hinanden, gerne i zoner.
- Flugtninger (se teknik): Padel – Flugtninger teknik – YouTube
- Øvelse: Makker kaster bold, der flugtes tilbage. Først i forhåndsside og efterfølgende i baghåndsside. Når begge har været kaster, så lav den med bat begge, hvor den bolden holdes i gang i korte, kompakte flugtninger til hinanden. Igen en makkerøvelse – hvor mange kan vi lave.
- Spiløvelse hvor den ene står ved nettet og flugter, mens den anden står tilbage i banen og returnerer bolden. Se, om bolden kan holdes i gang. Evt. hvor man ligger flugtningen i zone 2 for samspillets skyld.
- Lob: Snak om hvorfor/hvornår lob, der er det vigtigste angrebsslag: The Lob in Padel – YouTube
- Øvelse: den ene står bag servelinjen ved udgangspositionen og laver et lob over makker, der står ud for stolpe 1 på den modsatte side af nettet – gerne med strakt arm og battet op. Hvis lobbet lykkes, træder makkeren tilbage til stolpe 2. Lykkes det, tilbage til stolpe 3 og så baglinje.
- Slagøvelse: hvor man spiller til hinanden, og skiftevis laver lop. Kan laves som lobber til hinanden i hvert slag. Eller lob-grundslag-grundslag-lob-grundslag-grundslag…
For de dygtige kan den også laves med lob på hvert slag, hvor spiller løber frem, når man har lobbet og så retur, når der bliver lobbet over en. - Brug lob og flugtning i kamp
- Kampe: Vinder/looser, hvor man hele tiden får en ny makker. Kampe spilles til 7.
Lektier
Se uddrage af padel-kamp (0-4 min.): Men’s BEST POINTS 2022 | World Padel Tour – YouTube
Fokus på spillernes ro, hvor ofte de slår hårdt/blødt samt hvor ofte de flugter eller slår grundslag (forhånd/baghånd)
Praktisk indhold
- Ramme for lektionen
- Opvarmningsøvelse: kamp hvor der er 4-6 pr. bane og må spille bolden rundt som i volleyball (tre berøringer). Bolden må ikke spilles nedad i slaget, hvor bolden spilles over på den anden bane. Variation i sværhedsgrad, fx lad den ramme jorden ml. hver berøring, kun en gang jord ud af de tre slag… Eller kun i servefelter – tag området bag servefeltet på.
- Repetition af grundslag, flugtninger og brug af bagvæg – Fodring fra kurv med bolde:
Idrætslærer/elev (hvis nogle har niveauet og/eller modet) står med boldkurv og ”fodrer”. Gerne på alle baner, hvis muligt:
En række med 4-6 elever. Eleven får fx tre slag: Grundslag, bagvæg og flugtning. Spilleren slår bolden mod et mål/sigtepunkt. - Alternativt spilles der følgende rundt på banerne:
a. Fx blød bold spilles til bagvæg -> returnering af bold fra bagvæg -> pointet færdigspilles
b. Fx blød bold spilles til forreste del af banen -> flugtning -> pointet færdigspilles
c. Fx blød lang bold -> lob -> pointet færdigspilles - Kamp: Spil med op-og nedrykning. Varighed ca. 30 min.
Der spilles kampe á 8 min. Det tabende hold rykker ned og parret går på hver sin side af nettet. Det vindende hold rykker op, og splitter ligeledes op.
Lektier
Kropskultur – i det senmoderne samfund (Systime idræt C): 3. Kropskulturens historie i Danmark | Idræt C (systime.dk) og 3.4 Senmoderne tid og en ny kropskultur | Idræt C (systime.dk)
Kobling til padel og elevernes egen idrætsdeltagelse.
Praktisk indhold
- Rammen for lektionen
- Opvarmning med padel-volley, som de nu kender (fx med at bold kun må hoppe én gang, inden den spilles retur over nettet). 3 berøringer er tilladt.
- Repetition af grundslag, flugtninger og brug af bagvæg – Fodring fra kurv med bolde:
Idrætslærer står med boldkurv og fodrer elever.
Der fodres også på andre baner, hvis muligt:
Som i lektion 4 – nu måske med to rækker, så ventetiden er kortere. - Alternativt spilles der følgende rundt på banerne:
a. Fx blød bold spilles til bagvæg -> returnering af bold fra bagvæg -> pointet færdigspilles
b. Fx blød bold spilles til forreste del af banen -> flugtning -> pointet færdigspilles
c. Fx blød lang bold -> lob -> pointet færdigspilles - Kampe: Vinder/looser, hvor man hele tiden får en ny makker. Kampplan skrives på tavle/flipover. Kampe spilles til 7.
Praktisk indhold
- ”Forløbsprøve”, hvor der er fokus på at samle alt det ”vi” har arbejdet med og lært.
-Slagøvelse: Forhånd/baghånd, lob, flugtninger og slag fra bagvæggen. - Kamp: Spil med op-og nedrykning. Varighed ca. 40 min.
Der spilles kampe á 8 min. Det tabende hold rykker ned og parret går på hver sin side af nettet. Det vindende hold rykker op, og splitter ligeledes op.