Nyheder
26. november 2024
Henrik Søgaard Hansen
Underviser i idræt og matematik på Sct. Knuds Gymnasium i Odense.
Jeg har altid elsket at danse og været modstander af at danseforløbet bestod af at “snuse” til 2-3 forskellige danseformer. Det - kombineret med at førerne, som regel, havde svært ved at improvisere og dermed også føre, så blev alle mine danse lavet som færdige koreografier, eller forløb hvor de selv lavede deres samlede koreografier – gjorde, at jeg kastede mig over Salsa Rueda de Casino.

Hvorfor?

Efter at have danset Salsa Rueda de Casino selv, så tænkte jeg ”Det kan f… noget”. Dansen, som stammer fra Cuba, er karakteriseret ved, at der danses i par, men at parrene danser i en stor rundkreds, der af navnet Rueda de Casino. Der er en ”leder” af dansen, også kaldet en lider (eller call’er). Her behøver føreren ikke nødvendigvis at kunne føre, og det fritager vedkommende fra det ansvar.

I Rueda de Casino laver de også ”deres egne koreografier”, men det er aldrig den samme som sidst… Den kombineres nemlig undervejs i dansen ved at lideren kalder figurerne på skift og efter vedkommendes eget ønske. Hver dans er unik – og det er mega fedt.

Det er en fantastisk danseform, da den ret hurtigt giver en stort smil på læben og typisk får eleverne til at stå og klappe ad sig selv allerede meget tidligt i første modul. Den kan justeres let i sværhedsgrad ved at lideren kalder figurerne ”tættere” og ”tættere” (kræver lidt øvelse) eller blot lader hastigheden stige i musikken.
Alt dette gør det til en dynamisk og social danseform, hvor alle når at danse med alle og sommetider flere gange. De er tæt på hinanden, uden at det når at blive ”pinligt”.

Kropsbevidsthed, opmærksomhed og koordination

Salsa Rueda de Casino kræver elevernes fulde opmærksomhed hele tiden, da de enkelte figurer kaldes ”pludseligt” og efter liderens humør. Det stiller krav til elevernes koordination og parathed. Derfor er det også vigtigt, i hvert fald hos mig, at der danses i stort set hele timen, og der øves meget tit i kæden.

Samarbejde og Sociale Relationer

Et af de unikke aspekter ved Salsa Rueda de Casino er, at der danses i en cirkel, hvor parrene tit skifter partnere. Dette fremmer samarbejde og forståelse for egne og andres roller i en gruppe. Det er vigtigere end i andre danse at kunne sine trin, da der er mange det vil gå ud over, hvis man ikke kan. Eleverne lærer, at en god kommunikation er vigtig, at det er vigtigt at følge med og byde ind. Dette vil styrke deres sociale færdigheder.

Salsa Rueda de Casino er en standardiseret dans, så eleverne vil kunne indgå i danseevents, som afholdes rundt om i landet – specielt om sommeren. Desuden opbygger de gennem forløbet kompetencer i små dansekombinationer, som kan bruges i almindelig pardans på dansegulvet.

Musikforståelse

Det ”eneste”, det kræver af eleverne fra start, er, at de kan tælle lidt musik (eller i hvert fald bare følge den ved at kigge på dem som kan). Alle figurer starter på 1-slaget og varer fra 8 til 24 taktslag. Når lideren har foretaget sit kald af en given figur, så startes denne på næste 1-slag. Så for at hjælpe danserne bedst mulig, så foretages kaldet på 1-2-slaget. Dette træner musikforståelse.
Selve musikken bør vælges af den mere ”poppede” version, da rigtig salsa musik kan være enormt svær at følge.

Forløbet

Forløbet varer 7 moduler af 95 minutter, hvor af de 70 minutter er aktive minutter.
Forløbet består af 22 figurer, hvor af underviseren selv kan udvælge.

Det kan anbefales af få adgang til Salsa Rueda de Casino fra PraxisOnline. Der er lavet professionelle videoer og en større forslagsbank til opvarmningsøveler/alternative tilgange.

Man kan finde hele forløbet her

Her findes en detaljeret beskrivelse af hvert modul samt forslag til drejebog.
Der ligger ligeledes link til en playliste, som løbende bliver redigeret.

Teori

Der kan laves rigtig mange koblinger til teori.

  • Frigivelse af glædeshormoner
  • Teamteori. Opgave- og socialkohæsion
  • Dans via krop og rum
  • Kombination med skolens musikhold
  • Salsa som støtte til ældre mod faldulykker
  • Unge bliver klogere af at bevæge sig

Jeg valgte selv at fokusere på frigivelse af glædeshormoner og at vi bliver klogere gennem bevægelse. Der blev i modul 6 lavet en kort IQ-test i starten af modulet, og en anden kort IQ-test i slutningen af modulet efter at have danset med fuld gas. Den afsluttende test var med meget få antagelser forbedret.

Overvejelser

  • Jeg vælger på alle hold, hvor jeg kører Rueda forløbet at ”ignorere”, at enkelte elever har været fraværende og derfor ikke kan de foregående figurer. Da der er videoer til rådighed til alle figurere både herre/dame og par, så må de bare øve hjemme.
  • Alle moduler starter meget kort med fælles opvarmning/kom i gang, hvor jeg står forrest og kan se deres trin i spejlet.
  • Ret hurtig derefter er det ud og danse i kæden. Gentag-gentag-gentag.
  • Det sværeste i starten er at undervise i den modsatte parts trin, men så er videoerne på storskærm rigtig gode.
  • Da jeg vælger at have mange figurer med, så er det meget lærerstyret, men et alternativ kunne være at give eleverne endnu mere tid til at prøve og være Lider.
  • Efter forløbet er afsluttet, så bruges dansen som opvarmning og til at komme i gang i flere af de andre forløb/moduler.

Evaluering og feedback

Jeg sørger for at filme eleverne. Jeg sætter et kamera op, som filmer, mens jeg kalder en dans. Det gør jeg omkring modul 3 og så igen i modul 6 som noget af det sidste. Herefter får de adgang til den. Filen låses, så kun klassen kan se den. Videoen bruger jeg så, sammen med små noter fra undervisningen til at vurdere eleverne ud fra de faglige mål, jeg opstillede.

Jeg har kun fået positiv feedback fra elever og kursister, og specielt flere af drengene ytrer, at det har været sjovt at danse Rueda. Ved at tilpasse sin dans lidt (ved at lave ”vipperen”), så kan langt de fleste let være med.

I et interview fortæller en pige, at hun selv var lidt nervøs for, hvad forløbet skulle byde på, men glæden ved dansen fangede hende. Hun fremhæver, at det fede er, når figurerne kaldes tæt, så der skal tænkes.