Arrangementer
Kontaktperson
Katrine Dam Madsen
kadamad@hotmail.com
31690744
Praktiske informationer
Dato:
10. Sep. - 12. Sep. 2025
Pris:
4.500 kr.
Deltagerantal:
120
Fra onsdag d. 10/9 til fredag d. 12/9-25 inviterer GI igen til kurser, generalforsamling, fælles oplæg og fest på BGI akademiet, Gramvej 3, 8783 Hornsyld.

Om kurserne

Udbuddet af kurser er sammensat således, at der er 5 praktiske kurser i idrætsfagets tre færdighedsområder. Man vælger sig som tidligere ind på 2 kursusrunder. Igen i år kan man vælge én kursusrunde med 2 teoretiske kurser af 3 timers varighed, så man modtager undervisning i et praktisk kursus (6 timer) og 2 teoretiske kurser (2 x 3 timer).
Der er i år ikke mulighed for blot at melde sig til en del af kurset, men man er som medlem af GI velkommen til blot at tilmelde sig generalforsamling, middag og fest torsdag aften.

De praktiske kurser har fokus på at opøve kursisternes tekniske og taktiske færdigheder i den pågældende disciplin, herunder indgår et eksempel på et 9-timers forløb i disciplinen. Samtidig indgår teoretiske og eksamensrettede elementer såsom teori-praksis-kobling, drejebog, faglige mål og bedømmelse/læringsprøve.

De teoretiske kurser har som fokus, at bidrage med ny viden eller nye perspektiver på, hvordan et specifikt fagligt emne kan indgå i den teoretiske undervisning. Her vil også være eksempler på, hvordan et teoretisk forløb i det faglige emne kan se ud.

Kurserne er organiseret således, at man vælger ét kursus fra første runde (onsdag til torsdag) og ét kursus fra anden runde (torsdag til fredag), som det er skitseret i følgende oversigt.

Der vælges ét kursus fra runde 1 og ét kursus fra runde 2, dvs kursus A/B/C/D samt kursus E/F/G/H.

Der er indtjekning på BGI onsdag fra kl. 16 og let aftensmad fra kl. 17.00, som indtages under en fælles velkomst. De første kurser starter kl. 18.

Vi arrangerer bustransfer fra Horsens station.

Pris og tilmelding

Prisen er 4500,- kr som dækker hele opholdet fra onsdag til fredag – inklusiv kurser, forplejning og overnatning.

Ved indkvartering på enkeltværelse er der et tillæg på 1000,- kr. ialt.
For kursister, der ikke er medlem af GI, er kursusprisen forhøjet med 1500,- kr.
Medlemmer prioriteres over ikke-medlemmer i tilfælde af, at et kursus bliver overtegnet.

Foreningen vil gerne invitere medlemmer af GI til Generalforsamling, middag og fest torsdag d. 11/9-25 fra klokken 17.15.

Vi glæder os til at se jer 🙂

Program for kurset – Runde 1

Onsdag d.10. september kl. 17.45 – 20.45 og torsdag d. 12. september kl. 8.30 – 11.30

  • Kursus A: Spikeball
  • Kursus B: Rock & roll
  • Kursus C: Håndbold
  • Kursus D: Pardans (Cha cha cha og vals)
  • Aftenarrangement med møde med fagkonsulenten samt Bordcurlingturnering og Volleyball-hygge.

Spikeball

Roundnet er en ung internationalt voksende sport, som særligt unge har taget til sig. Det ses bl.a. på efterskoler og gymnasier, og hvis man færdes i Aarhus på en sommerdag, kan man ikke undgå at se unge spille det i diverse parker og på stranden. De fleste kender spillet under navnet Spikeball, men det er egentlig bare navnet på producenten af spillet.

Roundnet spilles 2 vs. 2 på både græs, sand og halgulv. Det er nemt at lære, opnå flow, samt nemt at niveaudifferentiere i undervisningen. Et kursus i Roundnet involverer en introduktion til spillets regler og udstyr, samt kropslig erfaring med basale tekniske og taktiske principper. Kurset giver et bud på hvordan et undervisningsforløb kan opbygges og henvender sig både til både C- og B-niveau.

Kurset indeholder desuden et bud på, hvordan et Roundnetforløb kan integreres med-, eller ligge i forlængelse af et boldbasis forløb. Roundnet er som ny sport stadig under rivende udvikling, hvor der (næsten) årligt bliver lavet ændringer til at påvirke sporten i den ønskede retning. Roundnet fremstår derfor, som et fremragende eksempel på, hvordan spilhjulet aktivt anvendes til at udvikle og videreudvikle sportsgrene.

Læringsmål for Roundnetkurset

  • Introduktion til spillets regler og udstyr kendskab til spillets forskellige typer af slag, hævninger og berøringer kendskab til basale taktiske og teknisker principper
  • Anbefalinger og overvejelser til opbygningen af et Roundnet-forløb
  • Hvordan Roundnet kan integreres i et boldbasis forløb
  • Hvordan man kan tilrettelægge en forløbsprøve

Underviser
Aske O. Hammar, udvikler og udbyder af trænerkurser til skoler og klubber.
Landstræner siden 2022. Har deltaget som spiller og træner til både EM og VM. Vinder af DM for herrer og mix i 2022.

Rock n’ Roll

Swing dance og Lindyhop startede helt tilbage i 1920erne og har udviklet sig op gennem dette århundrede. Ud fra disse dansestilarter afstedkom en mere atletisk stilart, med højere tempo og akrobatiske elementer – ”Rock n’ Roll”. Rock n’ Roll er nu en gymnastisk pardans, fyldt med høje spark, partnerløft og et højt energiniveau. Det er en stilart, som ofte skaber en fantastik glædesfyldt energi i undervisningslokalet. Hvor eleverne udfører relativ simple sparkeelementer og løft til glad musik. Derfor er der en hurtig progression i undervisningen og med pararbejdets samhørighed, går eleverne som regel fra undervisningen med et stort smil og forøget bevægelsesglæde.

Faglige mål
Viden:

  • Eleverne opnår en generel viden om stilartens historie, heraf forståelsen af den frigjorthed som ligger i bevægelserne og bevægelsesudtrykket.
  • Eleverne kan analysere stilartens karakteristika ud fra Labans BESS-koncept

Færdigheder:

  • Eleverne opnår almene motoriske færdigheder i grundtrinet, herunder præcision og korrekt teknik i sparkevariationer og koordinering af armvariation i grundtrinet, samt bevægelseskvalitet i de markerede bevægelser med direkte flow og kvalitet i de fjedrende trin.
  • Eleverne opnår generel rytmisk forståelse og kropslig erfaring med at danse til 4/4 taksslagsmusik med grundtrin på 6 taktslag
  • Eleverne opnår færdigheder i pararbejdets kropslighed, fortrolighed og interne aftaler. Specielt i løfteteknik og løfteudførsel
  • At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i par, samt udføre koreograferede variationer og gennem en selvstændig kreativ proces udvikle variationer og derved danne deres egne koreografier.

Undervisningsforløbet i Rock n’ Roll skal dels give eleverne viden, praktiske færdigheder og kompetencer i form af grundtrin, variationer og løft, men samtidig er der også lagt meget vægt på stilartens bevægelsesglæde og dets legende og kreative karakteristika.

Underviser
Marie Mansachs, underviser på idrætsstudiet ved KU i kropsbasis, dansens stilarter og performanceforløb. Underviser på Københavns Professionshøjskole, herunder fysioterapeut- og jordemoderuddannelsen, samt Uddannet Danse – og Bevægelsesterapeut.

Five-a-side håndbold

Five-a-side håndbold er et sjovt og anderledes (hånd)boldspil, hvor banestørrelse, boldstørrelse og form samt antallet af deltagere gør det traditionelle håndboldspil meget mere tilgængeligt og sjovt for de fleste elever på ungdomsuddannelserne.

Det er centralt at alle får mange aktioner med bold lige fra opvarmning, over teknikøvelse til taktiske småspilsøvelser og selvfølgelig ultimativt i det færdige spil, som spilles på det, der kaldes en 2/3-bane (den har 2/3 af længden og samme bredde som en normal 40 gange 20m. håndboldbane).

Der er mange pro- og regressionsmuligheder, så man kan møde både sig selv og eleverne der, ”hvor de er” – fx kan spillet gøres nemmere ved at gå i retning af minihåndbold, som spilles på 2-3 baner på tværs af en normal håndboldbane, og man an gøre det sværere ved at gå i retning af den traditionelle håndbold 7 mod 7.

Det er oplagt at tale om spiludvikling ud fra spilhjulet og at inddrage læringstrinsmodellen og de 4 boldspilsfamilier fra boldbasis i teorikoblingen. På grund af det høje aktivitetsniveau kan det også være en fordel at tale om og ikke mindst afprøve aerob træning på en måde, der ikke føles så hård som mere formelle og traditionelle træningsmetoder.

Materiale
Kurset tager udgangspunkt i ”Yubio – idræt c+b”. Deltagerne vil efter endt kursus modtage forslag til et 6 modulers forløb til idræt C inkl. formål og faglig målbeskrivelse samt forslag til teorikobling

Underviser
Thomas Anker, underviser i idræt og psykologi samt idrætskoordinator på Brøndby Gymnasium.
Elitehåndboldtræneruddannet og træner gennem 20 år både med senior -og ungdomshold, bredde og elite. Til dagligt formand for Rødovre Håndboldklub

Pardans (Cha cha cha og vals)

Cha cha cha og vals er to meget forskellige pardanse, hvad angår udtryk og energi. Cha cha cha er en latindans ,hvor man bruger sine hofter og udtrykket er let og blødt. Vals er en standardans, hvor udtrykket er meget elegant og mere stift. Vals er tilmed en del langsommere end cha cha cha. Når man arbejder med de to stilarter, får man derfor mulighed for at bruge sin krop på to meget forskellige måder og have fokus på, hvad der koordinationsmæssigt skal til, for at få de to udtryk frem.

På dette kursus vil du komme igennem øvelser og teori, som kan danne grundlag for et helt forløb i cha cha cha og et helt forløb i vals. Det er også muligt at plukke i det og lave et forløb i pardans, hvor begge stilarter indgår.

Du kommer på kurset til at arbejde med både lette og sværere trin og figurer og arbejde med at få det til at se ”godt ud”. Udover at lære forskellige trin og figurer, vil du få inspiration til, hvordan man kan arbejde med rytmeforståelse og princippet om, at danserne henholdsvis fører og bliver ført. Der vil blive udleveret beskrivelser af alle øvelser, et forslag til en lektionsplan på 6 moduler og forslag til teori man kan inddrage. Øvelserne tager udgangspunkt i materialet i Yubio og ”Dans 22”

Underviser
Solveig Løvendahl Gustafsson, underviser i idræt og fransk på Munkensdam Gymnasium i Kolding, forfatter til bogen ”Dans i idræt-øvelser og koreografier” og til tre kapitler i bogen ”Dans 22.

Program for kurset – Runde 2

Torsdag d. 11. september kl. 13.00 – 16.00 og fredag d. 13. september kl. 9.00 – 12.00

  • Kursus E: Spikeball
  • Kursus F: Rock & roll
  • Kursus G: Yoga
  • Kursus H: Teoretiske kurser
  • Eftermiddags-arrangement: Fælles oplæg og generalforsamling i GI
  • Aften-arrangement: Middag og dans med band

Spikeball

Roundnet er en ung internationalt voksende sport, som særligt unge har taget til sig. Det ses bl.a. på efterskoler og gymnasier, og hvis man færdes i Aarhus på en sommerdag, kan man ikke undgå at se unge spille det i diverse parker og på stranden. De fleste kender spillet under navnet Spikeball, men det er egentlig bare navnet på producenten af spillet.

Roundnet spilles 2 vs. 2 på både græs, sand og halgulv. Det er nemt at lære, opnå flow, samt nemt at niveaudifferentiere i undervisningen. Et kursus i Roundnet involverer en introduktion til spillets regler og udstyr, samt kropslig erfaring med basale tekniske og taktiske principper. Kurset giver et bud på hvordan et undervisningsforløb kan opbygges og henvender sig både til både C- og B-niveau.

Kurset indeholder desuden et bud på, hvordan et Roundnetforløb kan integreres med-, eller ligge i forlængelse af et boldbasis forløb. Roundnet er som ny sport stadig under rivende udvikling, hvor der (næsten) årligt bliver lavet ændringer til at påvirke sporten i den ønskede retning. Roundnet fremstår derfor, som et fremragende eksempel på, hvordan spilhjulet aktivt anvendes til at udvikle og videreudvikle sportsgrene.

Læringsmål for Roundnetkurset

  • Introduktion til spillets regler og udstyr kendskab til spillets forskellige typer af slag, hævninger og berøringer kendskab til basale taktiske og teknisker principper
  • Anbefalinger og overvejelser til opbygningen af et Roundnet-forløb
  • Hvordan Roundnet kan integreres i et boldbasis forløb
  • Hvordan man kan tilrettelægge en forløbsprøve

Underviser
Aske O. Hammar, udvikler og udbyder af trænerkurser til skoler og klubber.
Landstræner siden 2022. Har deltaget som spiller og træner til både EM og VM. Vinder af DM for herrer og mix i 2022.

Rock n’ Roll

Swing dance og Lindyhop startede helt tilbage i 1920erne og har udviklet sig op gennem dette århundrede. Ud fra disse dansestilarter afstedkom en mere atletisk stilart, med højere tempo og akrobatiske elementer – ”Rock n’ Roll”. Rock n’ Roll er nu en gymnastisk pardans, fyldt med høje spark, partnerløft og et højt energiniveau. Det er en stilart, som ofte skaber en fantastik glædesfyldt energi i undervisningslokalet. Hvor eleverne udfører relativ simple sparkeelementer og løft til glad musik. Derfor er der en hurtig progression i undervisningen og med pararbejdets samhørighed, går eleverne som regel fra undervisningen med et stort smil og forøget bevægelsesglæde.

Faglige mål
Viden:

  • Eleverne opnår en generel viden om stilartens historie, heraf forståelsen af den frigjorthed som ligger i bevægelserne og bevægelsesudtrykket.
  • Eleverne kan analysere stilartens karakteristika ud fra Labans BESS-koncept

Færdigheder:

  • Eleverne opnår almene motoriske færdigheder i grundtrinet, herunder præcision og korrekt teknik i sparkevariationer og koordinering af armvariation i grundtrinet, samt bevægelseskvalitet i de markerede bevægelser med direkte flow og kvalitet i de fjedrende trin.
  • Eleverne opnår generel rytmisk forståelse og kropslig erfaring med at danse til 4/4 taksslagsmusik med grundtrin på 6 taktslag
  • Eleverne opnår færdigheder i pararbejdets kropslighed, fortrolighed og interne aftaler. Specielt i løfteteknik og løfteudførsel
  • At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i par, samt udføre koreograferede variationer og gennem en selvstændig kreativ proces udvikle variationer og derved danne deres egne koreografier.

Undervisningsforløbet i Rock n’ Roll skal dels give eleverne viden, praktiske færdigheder og kompetencer i form af grundtrin, variationer og løft, men samtidig er der også lagt meget vægt på stilartens bevægelsesglæde og dets legende og kreative karakteristika.

Underviser
Marie Mansachs, underviser på idrætsstudiet ved KU i kropsbasis, dansens stilarter og performanceforløb. Underviser på Københavns Professionshøjskole, herunder fysioterapeut- og jordemoderuddannelsen, samt Uddannet Danse – og Bevægelsesterapeut.

Yoga og mindfulness

Yoga tilbyder et alternativ til konkurrencesamfundets mantra om altid at løbe hurtigere, springe højere og længere i fællesskabets navn. Yoga tilbyder et frirum fra den hektiske hverdag, som både vi og vores elever lever i: En hverdag fuld af krav og forventninger fra mange sider og et konstant bombardement fra digitale medier, der kæmper om vores opmærksomhed.

På yogamåtten er tempoet sat ned og fokus er på nærvær og opmærksomhed. Vi arbejder konkret med en række stillinger, der træner smidighed, styrke og balance gennem en kontinuerlig opmærksomhed på vejrtrækningen og på at møde det, som sker i kroppen, med åbenhed, accept og nysgerrighed. Formålet er således at introducere eleverne til en alternativ træningsform, hvor fokus er flyttet fra resultat til proces.

Kursets indhold
På kurset tilbydes en praktisk indføring i yogaens fysiske øvelser (stående, siddende og liggende stillinger) med en kobling til yogaens livsfilosofi. Den fysiske praksis kobles med eksempler på afspænding, meditation og kropsscanning. Med kurset følger en færdig forløbsplan, svarende til 6 moduler, der hver især har et bestemt fokus, forslag til teoretisk læsning og drejebog samt generelle praktiske og pædagogiske overvejelser.

Namaste
Astrid Merete Kirkegaard, lektor i idræt og dansk på Thisted Gymnasium

To teoretiske kurser på årskurset

Der vil til årets kursus være mulighed for at vælge et teoretisk kursus i runde 2. Det teoretiske kursus vil bestå af to mini-kurser á hver 3 timer – henholdsvis

  1. Styrketræning
  2. Kroppens præstationsevne.

Teoretisk kursus, del 1: Kroppens præstationsevne
Menneskekroppen er en kompliceret maskine – hvor godt kørende er du?

Dette mini-kursus vil præsentere et teoretisk forløb inden for den naturvidenskabelige del af idrætsfaget, og henvender sig derfor primært til idræt B undervisningen. Der vil være fokus på arbejdsfysiologisk teori og fysiologiske målinger. Eleverne skal undersøge og opleve på egen krop, hvordan man kan måle og undersøge sin fysiske tilstand. Undersøgelserne danner udgangspunkt for en kapacitetsanalyse og dermed egen krops præstationsevne.

I forløbet arbejdes der med at opstille og teste hypoteser, opsamle, analysere og diskutere data i relation til relevant teori. Der genereres data fra fx anaerobt arbejde på cykelergometer, muskelstyrke, hoppehøjde, blodlaktat, hæmatokritværdi og sundhedsmålinger.

Faglige mål for forløbet er, at eleverne skal kunne:

  • Redegøre for centralt arbejdsfysiologisk teori herunder blodkredsløbet, energilevering- og omsætning, blodets iltbærende kapacitet og arbejdets faser.
  • Teste hypoteser gennem indsamling, analyse og diskussion af data fra fysiologiske test og herudfra kunne vurdere egen præstationsevne.
  • Give anbefalinger for træning med udgangspunkt i egen kapacitet og teori.
  • Evt. vurdere egen kapacitet i relation til sundhed.

Der vil også blive givet ideer til elementer der kan kobles til forløb på idræt C-niveau.

Underviser: Camilla Todsen, Underviser i idræt- og biologi på Alssundgymnasiet Sønderborg.

Teoretisk kursus, del 2: Styrketræning
Guide til større gymnasiebøffer – Ældgamle sandheder samt nyeste fund om træning med fokus på hypertrofi.

Vi gennemgår kort præmisserne for muskelhypertrofi, herunder opstilling af et hierarki af alle faktorer, der har betydning. Vi gennemgår på den baggrund træningsfrekvens, øvelser, volumen og intensitet, udtrætning, ernæring, kalorieoverskud, makronæringsstof-fordeling, proteintilskud og ergogene kosttilskud samt restitution, herunder betydningen af concomittent træning, søvn og brug af avancerede restitutionsmetoder.

Det bliver en overflyvning (guide) med begrænset dybde, da hver og en af ovenstående emner er et kaninhul, man kan forsvinde ned i, men vi sørger for at holde forskningen på højeste evidensniveau – fortrinsvis det metaanalytiske. Overordnet formål er at give en grundig orientering om de væsentlige faktorer for hypertrofi, der ligger inden for lovlig individuel kontrol. Det vil sige, ikke vedr. genetisk potentiale og ej heller kemisk ændring af eget potentiale via ’krudt’, men i stedet de ting man selv kan gøre på lovlig vis for at blive stor.

Underviser: Frank Dyrehauge Thøgersen, ph.d.-studerende ved Institut for Idræt og Ernæring på KU samt konsulent for Center for Militær Fysisk Træning og Forsvarets Sanitetskommando ved Forsvaret.

Tilmelding