Arrangementer
Kontaktperson
Malte Trold Kirkegaard
akatmk@akat.dk
26 99 69 84
Praktiske informationer
Dato:
13. Sep. - 15. Sep. 2023
Pris:
4.500 kr.
Deltagerantal:
150
Glæd dig til en helt speciel 75 års Jubilæumsudgave af GI's Generalforsamlingskursus. Fra onsdag d. 13/9 til fredag d. 15/9 inviterer GI igen til kurser, generalforsamling og fest på BGI akademiet, Gramvej 3, 8783 Hornsyld.

Om jubilæumsprogrammet

Vi har sat alle sejl til for at lave et brag af en festaften, og håber derfor, at så mange som muligt har lyst til at deltage i vores kæmpe jubilæumsfest torsdag aften og fejre GI med middag og band.

Ud over selve festen vil der torsdag eftermiddag være et foredrag med landsholdstræner, Nikolai Jacobsen.

Fredag formiddag vil vi lave lærerturneringer i hhv. Pickleball, Volley, Paddeltennis og Petanque, hvor der vil være lige dele fokus på kampgejst og smil på læben.

Det er muligt at vælge “kun” at deltage i jubilæumsarrangementet. Her møder man ind torsdag eftermiddag og deltager i alt det ovenstående samt selvfølgelig årets generalforsamling.

Om kurserne

Der vil i år kun være én kursusrunde og man skal derfor kun vælge ét kursus blandt kruserne: Judo, Springgymnastik, Swingdans, Hip Hop, Boldbasis og Lacrosse.

Hip hop kurset er nu fyldt, men man kan notere i sin tilmelding, at man ønsker at komme på venteliste – vælg dog stadig helst et andet kursus og noter i bemærkninger, at du ønsker at komme på venteliste på Hip Hop

Kurserne har fokus på at opøve kursisternes tekniske og eventuelle taktiske færdigheder i den pågældende disciplin, herunder indgår et eksempel på et 9-timers forløb i disciplinen. Samtidig indgår teoretiske og eksamens-rettede elementer såsom teori-praksis-kobling, drejebog, faglige mål og bedømmelse/læringsprøve.

Praktiske detaljer

Priser
For “langt generalforsamlingskursus” (onsdag-fredag) er prisen 4500,- kr, som dækker hele opholdet inklusiv kurser, forplejning og overnatning.
For ”Kort generalforsamlingskursus” (torsdag-fredag) er prisen 2000,- kr., som dækker opholdet fra torsdag eftermiddag til og med fredag middag.

Der bliver plads til 150 kursister og 220 til torsdag-fredags-programmet, så der er et begrænset antal pladser på det korte kursus.

Tilmelding
Tilmelding til ”begge pakker” foregår her på siden, og vi forventer at åbne for tilmeldingen i uge 6 2023.

Tilmeldingsfristen er onsdag 23/8-23.

Vi glæder os til at se jer til et brag af et jubilæum 🙂

Program for kurset

Onsdag d. 13. september

  • Check in fra kl. 16
  • Aftensmad
  • Faglige kurser (mere præcist tidspunkt følger)
  • Aftenarrangement med Møde med fagkonsulenten samt Bordcurlingturnering og Volleyball hygge

Torsdag d. 14. september

  • Morgenmad
  • Morgenforedrag med Stanis Elsborg
  • Faglige kurser
  • Frokost
  • Faglige kurser
  • Indtjekning af jubilæumsdeltagere fra kl. 14.00
  • Generalforsamling
  • Foredrag med Nikolai Jacobsen
  • Fest med middag og band

Fredag d. 15. september

  • Morgenmad
  • Stævner for sjov: Man vælger sig i løbet af onsdag og torsdag på med 3 prioriteter ift følgende muligheder: Pickleball, Volleyball, Padeltennis og Petanque
  • Frokost og afrejse

Ved spørgsmål eller behov for yderligere oplysninger kan man kontakte Malte fra GI’s bestyrelse: Malte Trold Kirkegaard, akatmk@akat.dk eller 26 99 69 84

Judo

Judo er en japansk kampsport/kampkunst som blev opfundet i 1882 af Jigoro Kano og er inspireret af de traditionelle japanske kampkunstdiscipliner ju-jutsu og sumo, men også af den græsk-romersk brydning og vestlige sportsfilosofi.
Judo betyder ”den blide vej” og refererer til at eftergivenhed besejrer styrke. Dette ses blandt andet ved at man i Judo bruger sin modstanders kraft til at bringe modstanderen ud af balance. Der er ingen slag og spark i judo og træningen indeholder tæt fysisk kontakt, som giver sved på panden og udfordrer elevernes balance, styrke og smidighed.

På kurset vil du blive undervist i nogle af de forskellige teknikker i Judo, herunder holdegreb samt vende- og kasteteknikker. Man starter stående i Judo, men ender som regel på gulvet, så faldteknikker er ligeledes en del af kurset. Derudover vil du blive introduceret til et væld af kamplege og øvelser, som du kan gøre brug af både i Judoforløbet, men også som opvarmning til andre idrætsforløb.

Du introduceres på kurset til et forløb til c-niveau på 6 moduler, som bygger på en række faglige mål. Derudover gives et bud på en drejebog til eksamen i forløbet, og vi arbejder med hvordan man kan evaluere eleverne.

Underviser
Martin Lykkegaard. Underviser i blandt andet judo og kampsport på Gerlev Højskole. Kandidat i generel pædagogik, pædagogisk diplomuddannelse i idræt og uddannet folkeskolelærer. Martin har 10 års erfaring fra det danske judolandshold, samt 12 års erfaringer som ekstern lektor på SDUs uddannelse i idræt og sundhed.

Springgymnastik

Gennem ”learning by doing” vil der på kurset blive arbejdet med springrelaterede opvarmnings-øvelser, forøvelser, springopstillinger samt modtagning med udgangspunkt i grundspringene salto, vejrmølle, kraftspring og overslag. Springopstillingerne og forøvelser til springene vil blive demonstreret på både nye redskaber og på oldschool-redskaber, så alle har opstillinger, som de kan bruge derhjemme.

Når vi springer, så leger vi 🙂 Derfor er en kreativ sammensætning af de lærte spring i fokus de sidste par moduler.

Kursusmaterialet indeholder videoer og mm.

Faglige mål for eleverne, der arbejdes på kurset:

  1. Almene motoriske færdigheder, som bl.a. trænes i opvarmningerne, med transfer til de færdige spring. Eksempler: Krydskoordination, hinke, rulle, trille, kropsstammespænding, håndstand mv.
  2. Korrekt teknik i de færdige spring: Lavt overslag, vejrmølle, kraftspring, forlæns salto. Skrue på den forlæns salto og baglæns salto for nogle af eleverne.
  3. Viden om nedbrydning af spring til delelementer, der trænes som forøvelser, og progressionen frem mod det færdige spring. I dette punkt anvendes det læste materiale med flowmodellen, springhuset, indlæringsfaser i springgymnastik samt teori om modtagning.
  4. Kreativ sammensætning af de lærte spring i en springkoreografi, hvor det både er kvaliteten af de viste spring, samt den kreative tænkning, der vurderes

Instruktør
Niels Martin Vind, mangeårig idrætslærer og springinstruktør

 

Swingdans

Lindyhop er legende og lige til at blive ’glad i låget’ af! Kurset tager afsæt i swingdansen lindyhop, som stammer fra 1930’ernes USA. Dansen opstod i et kreativt samspil med swingjazzens udvikling og er derfor præget af improvisation og individuelt udtryk (i modsætning til eksempelvis sportsdans). Grundtrinene er enkle, og med få variationer og supplerende trin kan eleverne hurtigt være med til både at udvikle og at sætte deres personlige præg på dansen. Dette kursus adskiller sig mine tidligere kurser på GF ved kun at inddrage én stilart og dermed en større grad af faglig fordybelse. Jeg vil således tage afsæt i materiale fra tidligere kurser, men også inddrage nye elementer. Jeg tilstræber at lave undervisningsmaterialet, så man efter kursus kan gå direkte hjem og undervise i forløbet – også selvom man aldrig har danset før.

På dette kursus er der fokus på at udvikle deltagernes grundlæggende egenfærdigheder i dansen lindyhop og samtidig introduceres også til, hvordan eleverne selv kan arbejde med grundtrin og figurer samt undervise hinanden i disse. Der gives også et eksempel på, hvordan eleverne kan arbejde kreativt sammen om en lille koreografi, som kan benyttes til en eventuel eksamen eller som forløbsprøve, hvis ønsket.

Kursusindhold vil være rettet mod de faglige mål fra idræt C, men i det udleverede materiale gives forslag til, hvordan man med relativt få justeringer kan tilpasse forløbet til B-niveau.

Materiale
Kompendium indeholdende 6 modulers forløb til idræt C inkl. faglig målbeskrivelse, forslag til teorikobling, eksempel på forløbsprøve samt drejebog.

Underviser
Dorthe Vinsten Madsen, underviser i idræt, dans og spansk på Odense Katedralskole.

HipHop

Hiphoppen har sin oprindelse i New Yorks ghettoer i 1970’erne, hvor musik og kreativ bevægelse kom til at fungere som ventil for en generel utilfredshed med samfundets uligheder og afroamerikanernes vilkår. Hiphoppen er en rebelsk genre, der selv i dag rummer en aggression og frustration, der giver genren sit karakteristiske udtryk.

Hiphop har ikke som standarddans en bestemt række grundtrin. Derimod kan man tale om nogle basistrin, der er let tilgængelige, nemme at sammensætte og videreudvikle, og ikke mindst personliggøre for eleverne. I hiphoppen er det kun fantasien, der sætter grænser – den kan både danses solo, i par og små og store grupper. Kombinationen af individuel og gruppe fremstilling, giver et væld af muligheder i forhold til forskellige elevtyper og holdsammensætninger.

Dette kursus har fokus på at opbygge deltagernes personlige færdigheder på basis til let øvet niveau og skabe tryghed og sikkerhed i bevægelsen. Der gives eksempler på, hvordan eleverne kan arbejde kreativt med basistrin og koreografi, hvilke kan benyttes til eksamen og/eller til forløbsprøver.

Vi skal desuden have et didaktisk fokus, hvor teori-praksis-koblingen kommer i spil. Der er mange muligheder for kobling af forskelligartet teori til forløbet i hiphop. Vi skal primært beskæftige os med hiphoppens historie og musikforståelse, men emner som teamdynamik og god koordination er også oplagte muligheder.

Materiale
Kurset tager udgangspunkt i ”Yubio idræt c+b”. Deltagere vil efter endt kursus modtage forslag til et 6 modulers forløb til idræt C inkl. faglig målbeskrivelse, forslag til teorikobling, eksempel på forløbsprøve samt drejebog. Der vil foruden blive lavet en bevægelsesbank i form af små videoklip, der kan fungere som inspiration for både underviser og elever.

Underviser
Camma Vår Svalholm, underviser i idræt og dansk på Marselisborg Gymnasium og Risskov Gymnasium. Danseinstruktør ved Sats og YO studios.

Boldbasis

Boldbasis er i dag en integreret del af idrætsundervisningen på en lang række af landets gymnasieskoler. Overordnet handler boldbasis om at lære at spille i stedet for at lære et spil. Det vil sige, at i stedet for at lære et bestemt spil, lægges der vægt på den transfer, der er mellem de forskellige spil – eksempelvis løbemønstre, afleveringer, opdækning og kommunikation. Samtidig lægges der ofte vægt på refleksion, og der arbejdes mange steder med spiludvikling og forskellige teorier om boldspil.

Med den nyeste bekendtgørelse er der indført eksamen i idræt på C-niveau, og der er generelt kommet et øget fokus på målstyret undervisning, hvilket kan gøre det sværere at se, hvilken rolle boldbasis skal spille i fremtiden. På dette kursus vil der blive præsenteret to eksempler på mulige forløb. Et hvor boldbasis bruges som fundament til de øvrige boldspil, og et hvor boldbasis bliver opgivet til eksamen. I det første lægges vægten på, hvordan basale færdigheder og viden om eksempelvis boldspils-familierne kan være med til at sikre sammenhæng og progression igennem den samlede boldspilsundervisning. I det andet lægges vægten på kaos-spil, og hvordan man kan opstille mål og eksaminere i grundlæggende boldspilsfærdigheder. Undervejs skal vi selvfølgelig selv prøve en masse forskellige spil og opvarmningsøvelser.
Materiale: 2 forskellige 6 modulers forløb inklusiv forslag til opvarmning, spil, opgaver, litteratur, drejebog og evalueringsværktøj samt et samlet kompendium med teori og spil.

Underviser
Bjarke Andreasen, Lektor på Aarhus HF og VUC og studieadjunkt på Sektion for Idræt, AU

Lacrosse

Lacrosse er et stort boldspil i USA, men er endnu ikke så udbredt i Danmark – det håber vi at lave om på!
Kurset præsenterer et Lacrosseforløb på c-niveau, med faglige mål, evaluering, og forslag til drejebog. Spilmæssigt bliver man introduceret for forskellige spiltyper der er mulige at afvikle i gymnasiet, uden det kræver en masse ekstraudstyr, og hvor det fysiske tackleelement fra herrespillet i høj grad er fjernet.

Da Lacrosse vil være ukendt for de fleste, så arbejdes der på kurset også med tekniske- og taktiske egenfærdigheder, som vil gøre det lettere at videreformidle efterfølgende. Derfor er øvelserne valgt således, at der arbejdes med boldbeherskelse og specifikke tekniske elementer – både individuelt og i samspil med andre. Derudover vil man på kurset blive klædt grundigt på i forhold til reglerne, sådan at man kan gå direkte hjem og i gang med spille.

Det er vigtigt at understrege at alle kan være med uanset alder og fysik, da der netop introduceres en spilversion uden det tackleelement nogle måske kender fra herrelacrosse.

Undervisere
Nikolaj Lund (Direktør for Copenhagen Lacrosse, anfører på landsholdet, og har selv været træner i 15 år) og James Robertson (Folkeskolelærer, landsholdsspiller og har selv været træner i 20 år)