Arrangementer
Esben Grunnet Hansen og Thomas Zaremba Andersen udbyder i samarbejde med Fonden for Entreprenørskab kurset ”Inkluderende basketball med innovation som middel.” Kurset afholdes for faggruppen på skolerne og er gratis.

Kursusbeskrivelse

Formål
At inspirere til anvendelse af innovationsdidaktik i idrætsundervisning på C- og B-niveau.

Indhold
Indholdet på kurset tager afsæt i en systemisk inspireret tilgang til basketball og har til formål at vise et bud på hvordan det er muligt at arbejde med innovationsdidaktik i idrætsundervisningen. Omdrejningspunktet er foruden basketball og innovationsdidaktik en ambition om at skabe en mere inkluderende boldspilsundervisning i gymnasiet.

Fakta om kurset

  • Faggruppekursus: Inviter gerne dit nabogymnasium.
  • Sted: Eget gymnasium med basketballbaner.
  • Varighed: Halvdagskursus (3,5 time).
  • Deltagere: 8 – 24.
  • Tidspunkt: Efter aftale.
  • Pris: Fonden afholder kursets udgifter.
  • Kontakt til Fonden: Uddannelseskonsulent Lars Frisdahl, lars@ffefonden.dk. T: 31762851.
  • Undervisere: Esben Grunnet Hansen (ULC Lillebælt) og Thomas Zaremba Andersen (Slagelse Gymnasium).
  • Kurset bestilles ved Thomas Zaremba Andersen på mail: thom6320@slagelse-gym.dk. T: 22519226.

Indhold

  • Introduktion til dagens indhold, herunder Fondens innovationsmodel til idræt C og rammebeskrivelsen for innovation i idræt
    Introduktion til fundamentet for basketballforløb med innovation, herunder introduktion til praksisteori.
    → Foregår i praksis
  • Innovation i basketball
    → Foregår i praksis (ud fra inno-skabeloner)
  • Afprøvning af innovative tiltag/regler.
    → Foregår i praksis
  • Oplæg og refleksion vedr. innovation i idrætsfaget: Evaluering, kompetencer, eksamen og drejebog, innovation i andre forløb og færdighedsområder
  • Opsamling, afrunding og tak for i dag

Fonden for Entreprenørskab formål og afsæt med innovation

Formål
I 2005 blev innovation indskrevet som en del af gymnasiets formål. Siden er der gjort mange erfaringer
med innovation og entreprenørskab [herefter: I/E] i forskellige varianter. Indtrykket er, at innovation
primært har været en del af ”særlige” og ofte tværfaglig undervisningsforløb, og at ”den innovative
proces” ofte har fungeret som et mål i sig selv. Integration eller indlejring i fag er således langt mindre
beskrevet, hvorfor innovation og entreprenørskab kun i mindre grad er blevet en del af det ”almindelige”.
Det er derfor Fondens ønske at udfolde en faglig relevant innovationsforståelse, som er baseret på at
innovative kompetencer kan opbygges indenfor fagene, adskilt fra særlige innovative processer og uden at
innovation bliver et tillæg til faget.

Afsæt
Dette arbejde er i 2019 og 2020 forsøgt realiseret i udgivelsen ”Rammebeskrivelser for innovation i gymnasiefagene”, hvor det ekspliciteres, hvordan I/E er en del af undervisningen samt, gives eksempler på undervisningspraksis, forløb og materialer, hvori fag og innovation er integreret. Til at understøtte integrationen af I/E, har Esben Grunnet Hansen og Thomas Zaremba Andersen i samarbejde med Fonden udviklet en innovationsmodel til idræt C og efterfølgende udarbejdet en rammebeskrivelse for innovation i idræt.

Rammerne for arbejdet

Arbejdet tager sit udgangspunkt i en teoretisk rammeforståelse af innovation, og hvad der udgør innovative
kompetencer. Dette tager afsæt i Undervisningsministeriets definition af innovation i gymnasiet og inkluderer
Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse.