Viden
13. februar 2023
LIFE Fonden
I LIFE Fondens nye undervisningsforløb Hjerteblod skal gymnasieelever selv komme med anbefalinger om sundhed og træning. På egen krop undersøger de, hvordan forskere tester og måler fysisk sundhedstilstand, når de blandt andet laver undersøgelser med maksimal iltoptagelse, anaerobt arbejde og kropsscanning i et fysiologisk laboratorium på LIFE Campus. Undervisningsforløbet er udviklet til STX og HTX, og lever op til faglige mål og kernestof i fagene Idræt B og Biologi A/B.

Bevæger du dig nok?

Desværre kan rigtig mange mennesker svare nej til det spørgsmål. En inaktiv og usund livsstil fører til overdødelighed og sundhedsudfordringer, fordi flere udvikler livsstilssygdomme. Heldigvis kan man gøre noget ved inaktivitet — det handler om at finde den rette motivation til at dyrke mere motion. Det er omdrejningspunktet i LIFE Fondens nye gratis undervisningsforløb, der er udviklet til ungdomsuddannelserne.

Eleverne måler sundhedstilstand på deres egen krop

I Hjerteblod skal eleverne selv lave anbefalinger om sundhed og træning baseret på egne erfaringer, som de tilegner sig gennem forløbet. Eleverne modtager en hel dags undervisning i fondens fysiologiske laboratorium på LIFE Campus i Kongens Lyngby. I løbet af undervisningen skal eleverne måle og undersøge fysisk sundhedstilstand gennem blandt andet test med maksimal iltoptagelse, anaerobt arbejde og kropsscanninger. Herefter skal de analysere på al den data, som de selv genererer og kombinere det med deres egen viden om kroppens kredsløb og forskellige former for træning.

Avanceret udstyr i Fysiologisk Lab Krogh

I det fysiologiske laboratorium, som er opkaldt efter videnskabsfolkene August og Marie Krogh, kan eleverne afprøve avanceret udstyr som vejrtrækningsmåler, springbræt og løbebane. Forløbets hæsblæsende tempo kan måske kræve en pause, og her kan de gå på opdagelse i den særlige udsmykning på væggene og gulvet. Laboratoriet er nemlig folieret med anatomiske illustrationer af blodbaner og organer, der passer til forløbets indhold.

Hjerteblods opbygning

Hjerteblod er udviklet til STX og HTX. Forløbet lever op til faglige mål og kernestof i fagene Idræt B og Biologi A/B.
Forløbet er delt op i to dele:

  • Et forberedende modul på 90 minutter som eleverne gennemgår i klassen via den digitale platform MY:LIFE.
  • Herefter modtager eleverne en hel dags undervisning (fra klokken 9 til 15) i Fysiologisk Lab Krogh på LIFE Campus i Kongens Lyngby.

Undervisningen varetages af LIFE Fondens egne undervisere, der alle har en solid baggrund i humanfysiologi med idræt og/eller biologi som deres fag.

Hjerteblod er udviklet i samarbejde med professor Peter Krustrup fra Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet, der forsker i sammenhænge mellem krop, sundhed, motivation og træning.

Læs mere og book Hjerteblod

”Om LIFE Fonden”

LIFE Fonden er en ny erhvervsdrivende fond med almennyttigt sigte, der har til formål at højne den naturvidenskabelige dannelse, uddannelse og forskning samt styrke danske børn og unges motivation og interesse for naturvidenskab. LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden.

LIFE Fonden driver det landsdækkende og almennyttige undervisningsinitiativ LIFE, der udvikler naturfaglige undervisningsforløb til skoler og ungdomsuddannelser. I LIFE Forløb arbejder elever undersøgende med virkelighedsnære samfundsudfordringer, der understøtter FN’s verdensmål.

LIFE står for Læring, Idéer, Fascination og Eksperimenter. Læs mere