Kære alle
Siden sidst har der været afholdt FIP, hvor mange af os har haft fornøjelsen af møde hinanden. Hvis man har brug for at genopfriske, hvad det var der blev talt om på årets kurser, eller man ikke var der, men gerne vil inspireres, så kan oplæggene fra de tre oplægsholdere findes på den faglige forenings hjemmeside.
Temaet eller temaerne til næste års FIP er mere åbne omkring muligheder i faget fremadrettet eller gode erfaringer, som kolleger kan have glæde af. Som jeg kommer mere ind på om lidt, så er der ved at åbne sig et uddannelseslandskab, med flere forskellige fremtidsscenarier for både EPX, HHX og STX, så alt, der kan tale ind i det, vil helt sikkert være spændende. I år tog Linda hul på den faglige trivsel i faget, men med trivselskommissionens anbefalinger er det bestemt også muligt at gå mere i den retning. Der er ligeledes også kommet ønsker om flere gode veje til at undervise i teori på både c og b-niveau, så ligger du inde med en didaktisk tilgang, som kunne deles, så skal du måske også overveje, om det var noget, du kunne give et bredere liv ved at dele ud på FIP. Så altså, gør du noget i din hverdag, som vi andre kunne få glæde af i vores undervisning, så er det er måske nu, at du skal sende mig en mail og komme med på næste forårs FIP som oplægsholder. Det behøver ikke at være noget stort og forkromet, men noget som du ser muligheder i – og gerne vil dele med kolleger rundt omkring i landet.
I forhold til sommerens prøver, minder jeg om, at der kommet nogle få læreplansændringer i august 2024, der gør det muligt at danne grupper på tre, fire eller – som det nye – fem elever til grupperne til prøverne. Det er for at fokusere energien på det faglige og på prøven og ikke på bøvl med sociale gnidninger, og nogle der føler sig udenfor i processen med gruppedannelsen. Det har en lille smule betydning for tiden til de forskellige grupper, så alle har muligheden for at blive set. Vær dog i den forbindelse opmærksom på, at det er cirka tider, der er i læreplanen. Det er helt naturligt med små variationer og afvigelser i forhold færdighedsområderne og til logistik på skolerne. Husk også, at der i læreplanen er mulighed for at undtage en elev fra gruppeprøven, hvis der er særlige forhold, der gør det nødvendigt. Til forberedelse for jer, hvis I skal have et hold til prøve, vil jeg anbefale jer at kigge på Bjarke Andreasens gode råd om eksamen, som findes på EMU’en. Artiklen ligger under Idræt, Prøver og eksamen. På den faglige forenings facebookside har Thomas Strømberg d. 15. april 2024 ligeledes delt et regneark, der kan hjælpe en med at planlægge dagen.
Jeg har for nyligt lært, at et muldvarpeskud i en græsplæne er en koloniseringsmulighed – en åbning for, at der kan vokse noget nyt frem i området. Hvad der vokser frem af idræt iuddannelseslandskabet med den kommende EPX, er dog meget svært at spå om. For de unges skyld må vi håbe, at idrætten bliver taget alvorligt og bragt i spil i de nye uddannelser, og her har et par muldvarpeskud brudt jorden. Det ene er det fokus, der er kommet på forsvaret med et stærkt øget optag og værnepligt for både mænd og kvinder. Her burde det være svært at komme udenom idrætten. Ligeledes taler trivselskommissionens rapport og anbefalinger fra 25. februar 2025 med mange af anbefalingerne direkte ind i vores fag. Det skal vi også være gode til at pege på, hvis vi vil vise, hvordan vi kan hjælpe de unge og samfundet. Krop og bevægelse har fået sit eget afsnit med mere fysisk aktivitet og bevægelsesglæde i børn og unges liv, mere leg i hverdagen, at tilknytningen til fritids- og foreningslivet bør styrkes, at børn og unge skal tilbydes realistiske og sunde kropsopfattelser, prioritering af undervisning i krop og identitet for blot at nævne nogle af dem, men mange af anbefalingerne i de andre afsnit taler også ind i vores fag, og det skal vi alle ligeledes hjælpe med at vise, så det bliver tydeligt, hvad faget kan bidrage med. Andre anbefalinger går fx på selvværd, tro på egne evner, evner til at håndtere belastninger og udfordringer, et balanceret digitalt liv, karakterdannelse og myndiggørelse, at flere børn og unge får erfaring med frivillighed, at de har fællesskaber i fritiden, at alle børn og unge bør have en fritidsaktivitet sammen med andre, flere børn og unge i fritids- og foreningslivet med trygge og inkluderende fællesskaber. Det er alt sammen områder, som er stærke i vores fag, så måske har vores fag nogle koloniseringsmuligheder i EPX og i de traditionelle ungdomsuddannelser i de kommende reformer. Så det er en travl tid for den faglige forening, og hvis I har mulighed for at hjælpe dem og vores fag med at bringe pointerne frem i lyset, så er det et godt tidspunkt.
God eksamenstid og en endnu bedre sommer.
De bedste hilsner
Lasse