5. september 2024
Esben Grunnet Hansen
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Odense
Thomas Zaremba Andersen
Slagelse Gymnasium
Formålet med dette forløb er at vise, hvordan vi, ved hjælp af pædagogiske og didaktiske tiltag, flytter orienteringen fra konkurrence til deltagelse. Tilgangen bygger på tanken om mestringsklima, hvorunder vi har fokus på proces, fællesskab, samarbejde, kommunikation og anerkendelse blandt eleverne. Du vil med andre ord blive introduceret til en inkluderende boldspilsundervisning, og hvordan det kan udspille sig i forbindelse med basketball. Lektionerne har en længde på 95 min.

Formål

At alle elever opnår viden og færdigheder til at indgå på og bidrage til, at deres team spiller sig til gode scoringsmuligheder.

Mål

Viden

A. I forhold til ”boldspil” generelt

  • Eleven kan redegøre for de udvalgte kaosboldspilsfaser ”Grundspil”, ”Gennembrudsspil” og ”forsvarende forsvar”. Herunder hhv. ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”.
  • Eleven kan analysere forskellige handlemuligheder (i forhold til ”Tid”, ”Rum”, ”Relationer” og ”Kommunikation”) for enten sig selv eller en medstuderende i forbindelse med observation af spillet.
    • Herunder at tale om at benytte retningsskift, temposkift, bredde, dybde, timing i afleveringer.
    • Forklare og analysere tekniske, taktiske og pædagogiske relationelle færdigheder.

B. I forhold til basketball

  • Eleven kan redegøre for centrale regler i basketball. Herunder dribleregel, skridtregel, opdækningsregel, tidsregler, inde/ude-regel.
  • Eleven kan redegøre for position nr. 1-4 på et basketballhold (OBS: Vi spiller med 4 på banen ad gangen).
  • Eleven kan redegøre for grundlæggende principper i spacing, i frigørende bevægelser (backdoor cut og front cut) samt screening on the ball (medhørende ”Pick’n’roll”)
  • Eleven kan identificere hvornår i spillet, der forekommer/ ikke forekommer spacing, cut samt screening on the ball (medhørende “Pick and roll”).
  • Eleven kan analysere og vurdere situationer i spillet, hvor ovennævnte udføres mere eller mindre hensigtsmæssigt.

Færdigheder

A. I forhold til ”boldspil” generelt

  • At eleven kommunikerer hensigtsmæssigt verbalt med medspiller(e), fx kalde på bolden, kommunikere med medspiller og modstander, brug af koder i faser, afklare hvem man dækker op.
  • At eleven viser tydeligt nonverbalt hvor de gerne have bolden, fx gennem løb, signal med hænder.
  • At eleven kan gøre sig spilbar i en spilsituation.
    • At eleven kan lave et temposkift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
    • At eleven kan lave et retningsskift, således at spilleren frigør sig af sin modstander.
  • At eleven kan bidrage til at teamet kommer til gode scoringsmuligheder.

B.I forhold til basketball

  • At eleven kan benytte sig af spacing.
  • At eleven kan foretage angrebs cut fra forward positionen (backdoor cut og front cut).
  • At eleven kan sætte en screening.
  • At eleven kan udnytte en screening og bevæge sig i relation til denne.
  • At eleven kan udføre ”Pick and Roll” i forbindelse med screening on the ball sammen med en holdkammerat imens spillet er i gang.
  • At eleven kan kommunikere hensigtsmæssigt i basketball.

Karakteregenskaber (formativ evaluering og personlig udvikling i faget)
Eleven kan foretage en refleksion over egen udvikling indenfor kompetencerne: Lederskab, fordybelse, kommunikation, initiativ og ansvar.

  • Lederskab – fx for teamets udvikling og optimering af ressourcer i spillet men også i teamdiskussionerne.
  • Fordybelse – fx ved at se videoer med spilsekvenser og fordybe sig i at opnå forståelse for fx spilfaserne. Men også fordybelse i teamopgaver og i selve spillet i de praktiske timer.
  • Kommunikation – herunder konstruktiv feedback i tvillingepar og med teamet som helhed. Tydelig kommunikation når du skal aflevere og modtage bolden.
  • Initiativ og ansvar – fx for teamets udvikling og for at spillet kan fungere i praktisk idræt. Tager initiativ til at sætte spiløvelser i gang og reflektere og foretage småjusteringer, der kan gøre at øvelsen kommer til at fungere bedre i teamet.

Lektie

  • Basketballs historie og regler (Yubio, kap 12.2 – 4,5 normalsider)

Dokumenter

Praktik

Fokus 1: Lær at spille basketball

  • Gennemgang af de vigtigste regler i basketball.
  • Spille det færdige spil, hvor eleverne skiftes til at dømme, observere og spille.

Fokus 2: Lær at spille basketball – sammen (del 1)

  • ABC-zoner og opstilling med 4 personer på banen (note, udleveres som handout i lektionen)
  • Trinvis indføring af pædagogiske regler (knyttet til læringstrinmodellen). Løbende registrering af graden af egen deltagelse i spillet.
  • Opsamling: Læringstrinmodellen gennemgås med formålet at forstå, at vi opfatter spillet forskelligt alt efter vores erfaringer med boldspil og dermed vores færdighedsniveau.
  • Afslutningsvist placerer eleverne sig på et kontinuum efter færdighedsniveau. De ser på hinanden og registrerer hvor de hver især befinder sig. Herved gøres de opmærksom på, at de vil blive inddelt i teams, hvor der er forskellige færdighedsniveauer. Underviseren tager et billede af linjen, og bruger det til at inddele teams efter.

Lektie

Læringstrinmodellen og relationelle færdigheder (Din idræt C s. 121-123 – 3 normalsider)

Dokumenter

Praktik

Fokus 1: Lær at spille basketball – sammen (del 2)

  • Opsamling på læringstrin/færdighedsniveau, inddeling i teams. Teamet indskriver deres læringstrin i teamaftale 1 og reflekterer derover (handout).
  • Inddeling i tvillingepar (med forskelligt læringstrin) til fælles refleksioner løbende i forløbet. Tvillingepar spiller aldrig samtidigt.

Fokus 2: Grundspil. Hvem er fri? Hvor bevæger jeg mig hen?

  • Dribleøvelse i rundkreds med fokus på registrering.
  • Partibold (gående, løb når du vil have bolden). 2 badmintonbaner.
  • Diamantøvelse i område foran kurv. Aflevering. Pivotering (mere tid), spacing (udnytte rummet i dybde og bredde).
  • Opsamling: Relationelle færdigheder.

Teknisk: Spille og modtage bold.
Taktisk: Cuts: Hvorfor, hvordan, hvornår, hvorhen?
Pædagogisk: Tydelig kommunikation (ift. læringstrin) – verbalt som nonverbalt.

  • Grundspilsøvelse med forsvar. Forsvarsprincipper forklares kort (personligt, forsvarende forsvar).
  • Afsluttende: Spilfasemodellen forklares med henblik på “formål”, “fokus” og “kompetencer” i grundspillet.

Lektie

Spilfasemodellen, grundspil (Din idræt C, s. 126ned–132øv + 134-135 (Spilfasemodellen og kompetencer i grundspil – 5 normalsider)

Dokumenter

Praktik

Fokus 1: Hvordan bliver vi som team gode til grundspil?

  • Opsamling på lektie. Spilfasemodellen – grundspil og kompetencer i grundspillet.
  • Grundspil, herunder bevægelser i ABC zoner, spacing, v-cut. Spilbarhed. Observation i tvillingepar (Handout: fokuskort til grundspil)
  • Opsamling i teams. På baggrund af observation indskrives hver enkelt spillers kompetencer i grundspillet i teamaftale 1.

Fokus 2: Hvordan bliver vi som team gode til forsvarsspil (det forsvarende forsvar)?

  • Gennemgang af spilfasemodellen: “Forsvarende forsvar” med formål, fokus og kompetencer,
  • Forsvarende forsvar, herunder cylinderprincippet, ben- og armstilling. Observation i tvillingepar (Handout: fokuskort til forsvarsspil).
  • Opsamling i teams. På baggrund af observation indskrives hver enkelt spillers kompetencer i forsvarsspillet i teamaftale 1.

Lektie

Spilfasemodellen, gennembrundsspillet (Din idræt C, s. 134-135 (Spilfasemodellen og kompetencer i gennembrudsspillet – ½ normalside)

Dokumenter

Praktik

Fokus 1: Hvordan kommer forwards til en afslutning?

  • Gennemgang af spilfasemodellen (gennembrudsspil).
  • Lay-up skabelonøvelse, aflevering i løberetning vigtig.
  • Backdoor cut. Skabelon, derefter i spil med forsvar. Observation i tvillingepar (Handout: fokuskort til gennembrudsspil).
  • Front cut. Skabelon, derefter i spil med forsvar.Observation i tvillingepar (Handout: fokuskort til gennembrudsspil).
  • Læringskamp (gennembrudsspil).
  • Opsamling i teams. På baggrund af observation indskrives hver enkelt spillers kompetencer i dele af gennembrudsspillet (cuts) i teamaftale 2.

Fokus 2: Hvordan kommer guard og center til en afslutning?

  • Screening on the ball. Skabelon, derefter i spil med forsvar. Observation i tvillingepar (Handout: fokuskort til gennembrudsspil).
  • Opsamling i teams. På baggrund af observation indskrives hver enkelt spillers kompetencer i dele af gennembrudsspillet (screeninger) i teamaftale 2.

Lektie

Det gode opspil og shot selection, roller og rolleklarhed (Din idræt C, s. 136-141. Gyldendals idrætspsykologi s. 95-96 – 4,5 normalsider)

Dokumenter

Praktik

Fokus 1: Hvordan rutinerer vi som team gennembrudspillet?

  • Opsamling på lektie. Det gode opspil, roller og rolleklarhed, herunder teamgennemgang og færdiggørelse af teamaftale 2.
  • Læringskamp (gennembrudsspil) med efterfølgende refleksion/justering af teamaftale 2, herunder de relationelle færdigheder og nedskrivning af hver enkelt spillers opgave til hver af de 3 angrebsåbninger samt evt. indtegning af løbebaner på whiteboard.

Fokus 2: Det hemmelige våben! – Udvikling af angrebsåbning

  • Udvikling af egen angrebsåbning til teamet.
  • Teamet inddeles i to mindre grupper efter læringstrin (for at undgå social konformitet).
  • Der udvikles en angrebsåbning i hver gruppe af teamet ved brug af innovative processer, de to angrebsåbninger præsenteres for det samlede team, og teamet afprøver og vælger/justerer, så de har en angrebsåbning, som ikke er kendt af modstanderne.
  • Opsamling i teams. nedskrivning af hver enkelt spillers opgave i “det hemmelige våben”, løbebaner indtegnes på whiteboard og tilføjes teamaftale 2.
  • Læringskamp mod et andet team (gennembrudsspil, hvor det hemmelige våben afprøves).

Lektie

Hele pensum til forløbet (samlet 20 normalsider)

Dokumenter

Praktik

Fokus 1: Forløbsprøve efter drejebog

  • Grundspil og forsvarsspil.
  • Skabeloner til gennembrudsspil, herunder også det hemmelige våben.
  • Læringskamp
  • Præstationskamp

Fokus 2: Summativ evaluering i forløbets teori

  • Eleverne eksaminerer hinanden i teams i hver sin del af pensum – teamet opdeles i 2 grupper, der i par eksaminerer hinanden i hver sin del af pensum (se handout til praksisteori). Underviseren går rundt til grupperne og stiller eventuelt uddybende spørgsmål til enkelte par. Evt. kan der laves en kahoot eller lignende til sidst som summativ evaluering.

Fokus 3: Formativ evaluering

  • Eleverne mødes i tvillingepar og interviewer hinanden om deres udvikling af karakteregenskaber gennem forløbet.

Praktik

Fokus: Præstationskampe

  • Præstationskamp vs. læringskamp. Hvad skete der med teamet, når fokus gik fra udvikling til præstation?
  • Hvad kan vi lære af det?

Evaluering

Drejebog

Her kan du se et eksempel på en drejebog til eksamen

Litteratur

  • Skadhede, Thomas et al: Yubio (2024)
    • Basketballs historie, regler: Yubio, kap. 12.2 (4,5 normalsider).
  • Iversen, Evald Bundgård et al: Din idræt C (2019), samlet 14 normalsider
    • Færdigheders betydning for teamets taktik, færdighedsniveauer/læringstrin, s. 121-123 (1,5 normalsider).
    • Relationel præstationsoptimering, s. 123-124 (1 normalside).
    • Spilfasemodellen, s. 126 – 134 (5,5 normalsider).
    • Kompetencer i grundspil, gennembrudsspil og forsvarsspil, præstationskampe vs. læringskampe, s. 134-136 (2,5 normalsider).
    • Basketball, den gode afslutning (oversat her til det gode opspil), s. 136-141 (3,5 normalside).
  • Friedrich, Rob et al: Basketball ABC (2002)
    • Zoner. Basketball ABC, s. 76 (0,5 normalside)
  • Henriksen, Kristoffer et al: Gyldendals Idrætspsykologi (2008)
    • Roller og rolleklarhed. Gyldendals idrætspsykologi, s. 95-96 (1 normalside)

Links

Grundspil
L-cut, v-cut og pin down
Gennembrudsspil
Backdoorfra Yubio) og Backdoor 2
Screening on the ball (Pick and roll):
NBA sekvens 1
Screening off the ball (screening af modsatte forward) og Screening of the ball 2 (screening af guard)
NBA sekvens 2