12. september 2019
Jørn Riis,
Marselisborg Gymnasium
Forløb i atletik, hvor eleverne introduceres til følgende 6 grundlæggende discipliner indenfor Atletik: Højde/længde, Kugle/spyd, Sprint og hæk. Eleverne skal igennem forløbet i grupper arbejde med de forskellige discipliner ad flere omgange, hvor hver omgang repræsenterer et højere niveau. Igennem arbejdet introduceres eleverne til forskellige former for grundtræning (koordination, spændstighed og smidighed). Forløbet afsluttes af en lektion, hvor eleverne udvælger 3 discipliner (et spring, et løb og et kast) som de vil vurderes på, hvorefter de filmer sig selv.

Grundlæggende idé

Holdet introduceres til 6 (eller færre) discipliner: højde, længde, kugle, spyd, sprintstart og stafet
Holdet inddeles i 3 faste (?) grupper der arbejder med de 6 ovenstående discipliner igennem 5 lektioner.

6. lektion fungerer som en opsamling, hvor eleverne vælger 3 discipliner, hvor de filmer sig selv i den færdige øvelse.

Hvert niveau af de forskellige discipliner tager ca 15-20 min at komme igennem. Det betyder at en typisk lektion indeholder opvarmning – 3 discipliner (f.eks. kugle, højde og sprint hvor grupperne roterer og arbejder 15 min med hver) og afslutning og udstrækning.

Til hver lektion bruges koordinationstræning (mere eller mindre det samme hver gang) som opvarmning. Derudover afsættes der tid igennem forløbet til at lave noget spændstighedstræning (i slutningen af opvarmning) og noget smidighedstræning (under udstrækningen)

Undervisningens gennemførelse ( idéelt set):

Til hver lektion er lektien at se videoerne som viser dagens øvelser – og det teoristof, der tilhører lektionen. Fælles opvarmning
Meget kort om fokuspunkter på de tre stationer
Arbejde i grupper med dagens øvelser, hvor man hjælper hinanden med fokuspunkterne – arbejdssedlen til til dagens lektion ligger ved hvert øvelsessted.

Læreren skubber på, fejlretter på gennemførsel, opfordrer til at eleverne selv fejlretter Kort stræk med tilbagemelding om hvordan det gik

Afslutning/Eksamen

Eleverne vælger et spring, et kast og et løb, hvor de måler og filmer sig selv. Filmen af dem selv og deres resultater skal lægges ud på et googledrev så læreren kan bruge dem til karaktergivning.

Bedømmelseskriterier

  • evne til at udføre alle discipliner i almindelighed og deres 3 udvalgte discipliner i særdeleshed
  • elever bedømmes på i hvor høj grad de er i stand til at opfylde fokuspunkterne nævnt i hver disciplin

Modul 1

  • Introduktion til arbejdsformen
  • Koordination
  • Sprint 1, Spyd 1, Længde 1
  • Lektie: koordinationstræning: Hvad og hvorfor?
    T&T 86,87 eller I C 50-57

Modul 2

  • 3 min løbeopvarmning
  • Koordination
  • Sprint 2, Spyd 2, Længde 2
  • Kort stræk (snak om smidighed)
  • Lektie: Smidighedstræning: Hvad og hvorfor?T&T 87-90 eller I C 113-115

Modul 3

  • Kort koordination
  • Hop og hink over kegler (spændstighed)
  • Stafet 1, Højde 1, Kugle 1
  • Lektie: Spændstighedstræning: Hvad og hvorfor? T&T 94-97

Modul 4

  • 3 min dynamisk stræk
  • Elevstyret koordination
  • Stafet 2, højde 2, Kugle 2

Modul 5

  • Egenopvarmning med koordination
  • Arbejde med fokuspunkter i et løb, et spring og et kast efter eget valg

Modul 6

  • “Eksamen” – alle filmer et par deløvelser og den færdige øvelse i tre discipliner og lægger det direkte på drevet.

Modul 1

  • Introduktion til arbejdsformen Koordination
    Sprint 1, Spyd 1, Længde 1
  • Lektie: koordinationstræning: Hvad og hvorfor?
    T&T 86,87 eller I C 50-57

Modul 2

  • 3 min løbeopvarmning
  • Koordination
  • Sprint 1, Spyd 1, Længde 1 Kort stræk (snak om smidighed)
  • Lektie: Smidighedstræning: Hvad og hvorfor?T&T 87-90 eller I C 113-115

Modul 3

  • Kort koordination
  • Reaktionstræning
  • Stafet – alle på samme tid
  • Lektie: Spændstighedstræning: Hvad og hvorfor? T&T 94-97

Modul 4

  • 3 min dynamisk stræk
  • Elevstyret koordination
  • Hop og hink over kegler (spændstighed)
  • Sprint 2, Spyd 2, Længde 2

Modul 5

  • Egenopvarmning med koordination
  • Gruppearbejde med fokuspunkter i øvelserne – frit valg mellem startteknik og stafet

Modul 6

  • “Eksamen” – alle filmer et par deløvelser og den færdige øvelse i tre discipliner og lægger det direkte på drevet.

Uddybning af de enkelte moduler

Se dette kompendium, hvor de enkelte øvelser bliver forklaret og uddybet.

Øvelse: Løbekoordination (3 min)

  • Fodledsjog
  • flex-isæt og afsæt
  • knæløft, hælspark
  • høje gadedrenge

Fokus:
Høj hofte
Let forover
Stor bevægelighed i alle led Aktivt fodisæt

Spydkast (5 min)

  • korte kast nedad
  • stående lange kast – tilløbsrytme
  • kast med tilløb

Fokus:
Rigtig fatning
Kontrol og lige kastevej Lang kastevej
Aktivt stemskridt Sammenhæng i bevægelse

Øvelse: Længdespring (6 min)

  • stående længde
  • fra plintkasse med kort tilløb
  • spring med 9 skridts tilløb

Fokus:
Stræk i alle led – fødder frem kraftigt træk med svingben højde i spring, fødder langt frem

Øvelse: Stafet (6 min)

  • Jog med skifte
  • skifte i fuld fart
  • 4 x 60 m

Fokus:
Sikker og præcis aflevering Skifte uden at miste fart Sikkert og hurtigt rundt