22. oktober 2024
Andreas Schiørring
Gymnasieskolernes Idrætslærerforening
Morten Hedegaard
DGI
Forløb på 6 lektioner af 90 minutter i padel, der bl.a. indeholder øvelser, forslag til teorikobling samt links til videoer

De faglige mål for forløbet

Tekniske elementer:

  • Greb på bat (universalgreb)
  • Forhånds- og baghåndsgrundslag med bat pegende ud til siden
  •  Benarbejde, med slag fra nede i benene
  • Lob
  • Flugtning
  • Serv
  • Returnere bold fra bagvæg

Taktiske elementer:

  • Korrekt placering på banen ved serv (fremme/tilbage når modtager/server)
  • Spilsamarbejde med makker, hvor man dækker hver sin side af banen og er på samme højde (fremme/tilbage)

Kobling af teorien til padel-forløbet:

  • Teknik/taktik i padel: div. instruktionsvideoer
  • Indlæring af nye bevægelser (Systime idræt C): 7. Teknik, æstetik og funktionalitet | Idræt C (systime.dk) og 7.1 Koordination | Idræt C (systime.dk)
  • Kropskultur – i det senmoderne samfund (Systime idræt C): 3. Kropskulturens historie i Danmark | Idræt C (systime.dk) og 3.4 Senmoderne tid og en ny kropskultur | Idræt C (systime.dk)

Lektier

Praktisk indhold

  • Introduktion til forløbet.
  • Greb på bat – opvarmning:
    Boldføling – alle har bat og en bold. Forskellige små øvelser.
    Makkerøvelse – hvor man holder makker i hånden, og armene bliver nettet, som man spiller over.
  • Stationære øvelser. Den ene fodrer med bolde, den anden arbejder med forhånd og baghånd. Kan være med og uden bat.
    Se øvelse: Padel – Forhånd – YouTube
  • Spil med kontrolleret forhånd/baghåndslag til makker. Zone markeres hvor slag skal ramme.
  • Introduktion af serv: enkelt serv (forhåndsslag) med fokus på, hvor man står, og hvor man server hen.
  • Kort snak om reglerne.
  • Kamp evt. med skift af makker: Op- og nedrykning, kampe af fx 7 min. Vinderpar rykker en bane op. Taberpar rykker en bane ned. Og man splitter op og får ny makker.

Lektie

Praktisk indhold

  • Ramme for dagens lektion
  • Opvarmning: forskellige makkerøvelser med arme som net fra modul 1.
  • Øvelser/repetition med forhånd og baghånd:
    a) kast til makker, slå tilbage med forhånd
    b) kast til makker, slå tilbage med baghånd
    c) spil kontrolleret til hinanden over nettet – brug zoner til at markere hvor dybt bolden skal slås
  • Brug af bagvæggen, hvor makker kaster.
    Se teknik-introduktion: Padel – Forhånd bagvæg teknik – YouTube
    1) Øvelse forhånd bagvæg: Padel – Forhånd bagvæg – YouTube
    2) Øvelse baghånd: Padel – Baghånd bagvæg – YouTube
  • Spiløvelse: Der spilles 1v1 på halvbane (lige). Serv og holde den i gang fra zone 3 til zone 3. Se tegning nederst, efter lektionsbeskrivelser.
  • Snak om placering på banen, hvor man følger sin makker. Øve det taktiske samarbejde i spil: Start med et lob over par ved nettet, der løber sammen tilbage, mens parret i defensiven løber frem. Spiller duellen.
  • Kamp: Skift på baner, hvor hvert par ”trækker et kort og spil om det antal point” for at vinde (fx 3-10). Skift af makker når der skal trækkes nyt kort.

Lektier

Se uddrage af padel-kamp (0-4 min.): Women’s BEST POINTS 2022 – YouTube
Fokus på hvordan spillerne placerer sig på banen angreb/forsvar (forsøger at erobre nettet)

Praktisk indhold

  • Opvarmning øvelse: slå forhånd og baghånd til hinanden, gerne i zoner.
  • Flugtninger (se teknik): Padel – Flugtninger teknik – YouTube
  • Øvelse: Makker kaster bold, der flugtes tilbage. Først i forhåndsside og efterfølgende i baghåndsside. Når begge har været kaster, så lav den med bat begge, hvor den bolden holdes i gang i korte, kompakte flugtninger til hinanden. Igen en makkerøvelse – hvor mange kan vi lave.
  • Spiløvelse hvor den ene står ved nettet og flugter, mens den anden står tilbage i banen og returnerer bolden. Se, om bolden kan holdes i gang. Evt. hvor man ligger flugtningen i zone 2 for samspillets skyld.
  • Lob: Snak om hvorfor/hvornår lob, der er det vigtigste angrebsslag: The Lob in Padel – YouTube
  • Øvelse: den ene står bag servelinjen ved udgangspositionen og laver et lob over makker, der står ud for stolpe 1 på den modsatte side af nettet – gerne med strakt arm og battet op. Hvis lobbet lykkes, træder makkeren tilbage til stolpe 2. Lykkes det, tilbage til stolpe 3 og så baglinje.
  • Slagøvelse: hvor man spiller til hinanden, og skiftevis laver lop. Kan laves som lobber til hinanden i hvert slag. Eller lob-grundslag-grundslag-lob-grundslag-grundslag…
    For de dygtige kan den også laves med lob på hvert slag, hvor spiller løber frem, når man har lobbet og så retur, når der bliver lobbet over en.
  • Brug lob og flugtning i kamp
  • Kampe: Vinder/looser, hvor man hele tiden får en ny makker. Kampe spilles til 7.

 

Lektier

Se uddrage af padel-kamp (0-4 min.): Men’s BEST POINTS 2022 | World Padel Tour – YouTube
Fokus på spillernes ro, hvor ofte de slår hårdt/blødt samt hvor ofte de flugter eller slår grundslag (forhånd/baghånd)

Praktisk indhold

  • Ramme for lektionen
  • Opvarmningsøvelse: kamp hvor der er 4-6 pr. bane og må spille bolden rundt som i volleyball (tre berøringer). Bolden må ikke spilles nedad i slaget, hvor bolden spilles over på den anden bane. Variation i sværhedsgrad, fx lad den ramme jorden ml. hver berøring, kun en gang jord ud af de tre slag… Eller kun i servefelter – tag området bag servefeltet på.
  • Repetition af grundslag, flugtninger og brug af bagvæg – Fodring fra kurv med bolde:
    Idrætslærer/elev (hvis nogle har niveauet og/eller modet) står med boldkurv og ”fodrer”. Gerne på alle baner, hvis muligt:
    En række med 4-6 elever. Eleven får fx tre slag: Grundslag, bagvæg og flugtning. Spilleren slår bolden mod et mål/sigtepunkt.
  • Alternativt spilles der følgende rundt på banerne:
    a. Fx blød bold spilles til bagvæg -> returnering af bold fra bagvæg -> pointet færdigspilles
    b. Fx blød bold spilles til forreste del af banen -> flugtning -> pointet færdigspilles
    c. Fx blød lang bold -> lob -> pointet færdigspilles
  • Kamp: Spil med op-og nedrykning. Varighed ca. 30 min.
    Der spilles kampe á 8 min. Det tabende hold rykker ned og parret går på hver sin side af nettet. Det vindende hold rykker op, og splitter ligeledes op.

Lektier

Kropskultur – i det senmoderne samfund (Systime idræt C): 3. Kropskulturens historie i Danmark | Idræt C (systime.dk) og 3.4 Senmoderne tid og en ny kropskultur | Idræt C (systime.dk)
Kobling til padel og elevernes egen idrætsdeltagelse.

Praktisk indhold

  • Rammen for lektionen
  • Opvarmning med padel-volley, som de nu kender (fx med at bold kun må hoppe én gang, inden den spilles retur over nettet). 3 berøringer er tilladt.
  • Repetition af grundslag, flugtninger og brug af bagvæg – Fodring fra kurv med bolde:
    Idrætslærer står med boldkurv og fodrer elever.
    Der fodres også på andre baner, hvis muligt:
    Som i lektion 4 – nu måske med to rækker, så ventetiden er kortere.
  • Alternativt spilles der følgende rundt på banerne:
    a. Fx blød bold spilles til bagvæg -> returnering af bold fra bagvæg -> pointet færdigspilles
    b. Fx blød bold spilles til forreste del af banen -> flugtning -> pointet færdigspilles
    c. Fx blød lang bold -> lob -> pointet færdigspilles
  • Kampe: Vinder/looser, hvor man hele tiden får en ny makker. Kampplan skrives på tavle/flipover. Kampe spilles til 7.

Praktisk indhold

  • ”Forløbsprøve”, hvor der er fokus på at samle alt det ”vi” har arbejdet med og lært.
    -Slagøvelse: Forhånd/baghånd, lob, flugtninger og slag fra bagvæggen.
  • Kamp: Spil med op-og nedrykning. Varighed ca. 40 min.
    Der spilles kampe á 8 min. Det tabende hold rykker ned og parret går på hver sin side af nettet. Det vindende hold rykker op, og splitter ligeledes op.
Oversigt over padelbanens inddeling i zoner