Faglige mål
Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter.
Opnå kropsbevidsthed indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningsog træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Kernestof
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og bold beherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Grundlæggende principper for træning
- Basale naturog sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige
begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner - De for undervisningen relevante digitale redskaber
- De for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
Specifikke læringsmål
- I skal kunne vise minimum 3 forskellige passager/vaults til at passere forhindringer med
- I skal kunne vise: Precisions, running precisions, strides samt kunne forklare fokuspunkternefor en god landing.
- I skal kunne lave mindre kombinationer og flows/ruter med ovenstående elementer.
- I skal kunne lave 360 underbar, dobbelt lazy og kombinationer af disse samt egne
bevægelser i mindre flows - I skal kunne se muligheder i forhold til at anvende forskellige steder til at lave ovenstående
parkour elementer - I skal kunne reflektere over jeres egen praksis og hvorledes i forbedrer jer teknisk
- I skal kunne lave en simpel bevægelsesanalyse af et precision hop.
- I skal kunne reflektere over fremkomsten af nye idrætter og bevægelseskulturer som eks
parkour. - I skal kunne se og reflektere over fordele og ulemper ved organiserede foreningsidræt vs.
uorganiserede gadeidræt.
Evaluering
- Eleverne bedømmes løbende på deres teoretiske kunnen og refleksionsevne ift. det teoretiske afsæt.
- Eleverne bedømmes på det tekniske niveau, sværhedsgraden.
- Eleverne bedømmes på udførelsen af deres bevægelser (flow, dynamik og præcision)
- Eleverne bedømmes afslutningsvis ud fra en forløbsprøve.
Indhold
Linksamling
Step vault
Lazy vault
Monkey vault
Dobbelt lazy
Climb-up
Cat leap
Precision jump
Strides og plyos
360 underbar
Rail balance
Video: Hvad er filosofien bag parkour
Video: Parkour udviklingen i Danmark
Evaluering af forløb
I denne rubrics kan du se et forslag til hvordan eleverne kan evalueres
Eksamen i forløbet
Her kan du se et eksempel på en drejebog til eksamen i parkour
Printvenlig udgave
Her kan du hente en printvenlig udgave af dette undervisningsforløb