Materialer og teori
Ultimate i skolen | Dansk Frisbee Sport Union. Videomateriale (se lektionsplanen nedenfor)
Faglige mål (fra læreplanen)
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder inden for færdighedsområde boldspil
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Fokuspunkter/Bedømmelseskriterier – eleven skal efter forløbet kunne
- Beherskelse af baghåndskastet og kendskab til forhåndskastet
- Beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning
- Udføre et cut og modtage discen
- Pivotere og aflevere discen under pres
- Placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar
- Forståelse for og brug af taktikken stak samt mand-mand forsvar.
- Refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
- Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Detaljeret forklaring af indholdet i de enkelte moduler
Indhold og fokus
Kaste- og gribeteknik (Baghåndskast og forskellige gribninger)
Kast til løber (modløbsøvelse + cut)
Flest afleveringer/partibold inkl. mand-mand opdækning
Lektie/materiale
Tip 13 om ultimate (Papirform eller elektronisk spørgeskema)
Praktiske indhold
Opvarmning
- Parvis sammen, løb en runde om banen med disc, små kast til hinanden (maks. 3 m)
- Parvis på tværs af banen med div. Variationer (baglæns, sidelæns, overlap, modløb)
- Sving, vrid og rotation parvis med discen
Introduktion til baghåndskast og gribninger (pandekage og tohåndsgribninger)
- Parvis kast med forholdsvis kort afstand – fejlretning undervejs
– 10 gode kast = begge træder et skridt tilbage
Direkte modløb
- To rækker á 3-4 overfor hinanden. Første løber frem og modtager disc fra første i modsatte række, løb derefter bagerst i modsatte række
- Fokus på anvendelse af rigtig teknik ved kastet samt tohåndsgribning
Introduktion til cut (retningsskifte og temposkifte)
- Modløb med cut først
- Fokus: skarphed i cut, kastet foran løberen, bliv ved med at løbe til discen er grebet
Flest afleveringer (Possession)
- To hold á ca. 5 elever mod hinanden
- Bane ca. 20×20 m
- 5 afleveringer = point og angrebsskifte
- Simple regler: ingen kropskontakt, inde/ude, ikke løbe med discen
Indhold og fokus
Kaste- og gribeteknik (Baghåndskast øvelse med løb og intro til forhåndskast), T-shirt cut, Hotbox eller kamp (mindre bane, 3 mod 3)
Lektie/materiale
Baghåndskast: Øvelser | Dansk Frisbee Sport Union (dfsu.dk). Introduktion til ultimate: Teori 1 – Introduktion til ultimate | Dansk Frisbee Sport Union (dfsu.dk) eller (9) How to Play Ultimate Frisbee for Beginners – YouTube
Praktiske indhold
Opvarmning
- Sving, vrid og rotation parvis med discen
- Tre på stribe (4 mod 4)
- Fægtekonkurrence
Baghåndskast repetition enten stående kast eller øvelse
- Lille firkant med 3 pers (en kegle fri)
- Man kaster til den frie kegle, hvor personen løber hen
- Fokus på at få kastet ud foran personen
Forhåndskast
- Intro til forhåndskast og kast parvis – fejlretning undervejs
T-shirt cut
- 6 personer, forreste uden disc løber frem til keglen og cutter mod venstre (T-shirt-cut), får et baghåndskast og løber nu bag i rækken. Evt. cut mod højre og kast et forhåndskast.
Hotbox (evt. med to bokse) eller kamp på mindre baner (3 mod 3)
- Fokus på at få score i zonen (Hotbox) og forstå opbygningen af spillet
Indhold og fokus
Pivotering – smørklat. T-shirt cut med vending. Lange kast. Kamp (fokus på personlig opdækning og samles på midten af banen)
Lektie/materiale
Reglerne – DFSU Introduktion til spillets regler:
Teori 2 – Regler | Dansk Frisbee Sport Union (dfsu.dk)
Praktiske indhold
Opvarmning
- Discfange: fangerne har discen, må ikke løbe med dem og kan kun fange når de har discen i hånden. Der bliver flere og flere fangere. Sæt flere discs i spil.
- Discathon
Formativ vurdering: Kan du forklare en baghånd/forhånd – kan du kaste en? (række hånden i vejret – fem fingre = sikker, 1 finger = meget usikker)
Forhånd og baghåndskast – repetition
- Fokus på at pivotere ud inden der kastes
- Tre og tre sammen, 10 stk. gode forhånd og baghånd til hver.
Smørklat
- Tre og tre, den ene i midten er en mur de andre skal pivotere for at komme forbi (smørklat). Gradvist dækkes der mere op. Skifte efter 6-8 kast.
T-shirt cut med vending (fake/finte fra kasteren)
Kamp
- Fokus på at dække mand-mand (personlig opdækning) + brug cut til at komme fri fra forsvarer
Afrunding af timen
- Kort intro til stak som angrebstaktik
Indhold og fokus
Flest afleveringer. Medløbs øvelse. Karrusellen – Timing i kast og cut. Intro til angrebstaktikken Stak. Kamp (fokus på Stak ved opstart af hvert point)
Lektie/materiale
Teori 4 – Angrebstaktik (stak) | Dansk Frisbee Sport Union (dfsu.dk)
Praktiske indhold
Opvarmning
- Løb en runde om banen parvis og kaste – snak om lektien (stak) ”Hvad er stak i ultimate?”
- Stafet: (4 pr. hold)
- 1 løber ud om keglen og modtager en disc på vej tilbage, stopper og kaster tilbage – løber derefter ind – alle igennem 2 gange
- Sidehop med disc parvis
- Flest afleveringer, 4 mod 4
Medløb
- To rækker, 6 personer (Medløb)
- Karrusel
- 6-7 spillere, laver en fast rækkefølge, stor i klump på midten
- Cut ud fra midten (discen bevæger sig i stor rundkreds rundt om midten), husk at komme tilbage til midten igen
- Fokus på flow gennem timing i kast og løb
Kamp
- Hvordan bruger vi stak i kamp (lektien)
- Fokus på at bruge stak som opstart i hvert point
Indhold og fokus
Dynamisk stak. Rundtossen. Øvelse: Sidelinjebølge. Kamp (fokus på Stak og timing af cuts)
Lektie/materiale
Spirit of the game. Teori 3 – Spirit of the game | Dansk Frisbee Sport Union (dfsu.dk). Evt. uddrag ”Definition og brug af begrebet fairplay”
Praktiske indhol
Opvarmning
- ”Discgolf” med selvvalgt punkt som mål (eks. et træ, målstolpe, trøje), løb mellem kastene. 1 mod 1 eller 2 mod 2.
- Dynamisk stak, 5 og 5
Pivotering – rundtossen
- 3 og 3 på en række, personen i midten griber discen og vender den korteste vej rund og afleverer med rigtigt kast (forhånd/baghånd). Byt efter 10 kast i midten.
Stak-øvelse ”Sidelinjebølge”
- Se tegning
- 6 personer, fordelt på 3 kegler (1 har disc, 2 og 3 er ude i stak)
- 2 laver et cut og får en aflevering (baghånd) fra 1. 3 timer sit cut, så han kan få et kast fra 2.
- Man går i rækken med næste tal (1 2, 2 3 og 3 går ind som kaster)
- Variation:
- Når 1 har kastet løber han højre om2 og 3 og er nu klar til at få en lang aflevering fra 3
- Køres i højre side (forhånd)
- Sæt opdækkere på
Kamp
- Fokus på at sætte op i stak og bruge systemet fra sidelinjebølge i kamp, skab plads til hinanden.
Afslutning (10 min)
- Planlægning af drejebog/forløbsprøve i grupper (6 og 6)
Indhold og fokus
Forløbsprøve – vis hvad du har lært i ultimate
Lektie/materiale
Rubric om bedømmelse af ultimatefærdigheder
Praktiske indhol
Kort opvarmning
- Parvis på tværs af banen med div. Variationer (baglæns, sidelæns, overlap, modløb)
- Parvis sammen overfor hinanden, A løber ca. 5 m. væk, vender og cutter ind mod B og modtager et kast, hvorefter B løber ca. 5 m. væk, vender og cutter ind mod A
Ideer til forløbsprøven
- I grupper viser eleverne en drejebog. Alt efter tid til rådighed til planlægning og hvor langt man er i processen med at lære dem om drejebøger, kan der gives en mere eller mindre åben opgave.
- Eks. 1:
- alle laver stående kast og gribninger
- valgfri øvelse i gruppen
- sidelinjebølge
- kamp mod anden gruppe
- Eks. 2: Eleverne får et øvelseskatalog med øvelserne fra forløbet som de kan vælge ud fra til drejebogen. Øvelserne kan evt. være inddelt i grupper, hvor eleverne skal vælge en øvelse fra gr. A, B, C + slut med kamp.
- Ultimatesportens historie
- Introvideo – Kom ud og kast med os. Kan bruges som optakt til forløbet
- Samlet øvelsesbank med videoer
- Baghåndskastet (lang forklaring)
- Forhåndskast (lang forklaring)
- Om taktikken Stak
- DM i ultimate 2016 (med kommentator)
- Minuttal 5.45 – ca. 10.00 eksempler på
- fejl og hvordan det løses hurtigt af spillerne selv
- Ragnarok (sorte) spiller stak i endzonen med tre handlere ude
- KFK (hvide) spiller stak (8.50-10.00)
- Spørgsmål hertil:
- Hvad kendetegner deres angrebsspil og deres forsvarsspil?
- Hvordan løses uenigheder på banen?
- USA vs. Columbia womens final World Championship 2016, (den nederste video af de fem på siden)
- USA spiller zone defence (3 pers. Cup) minuttal 14.00-18.20
- Columbia i defence, forcer forhånd på USA, minuttal 20.00-21.00
- Zoneforsvar – trepersoners cup
Flere øvelser
I forbindelse med kampe kan man lade sine elever prøve at evaluere, hvor godt deres eget hold og modstanderen levede op til “spirit of the game” med dette Spirit-kort.
Eleverne kan øve nogle af reglerne i denne Regelstafet, hvor det gælder om først at få fat i de 10 rigtige regler. Oversigt over de vigtigste regler.
Opfølgning
Evaluering af eleverne kan udarbejdes ved hjælp af denne Rubric-evaluering. Den teoretiske viden kan testes i denne Tip 13.
Eleverne kan finde inspiration til deres drejebog ud fra dette eksempel på en drejebog.
Hvis man ønsker at arbejde videre med dette forløb på B-niveau eller ønsker sig flere øvelser kan man læse mere i Ultimate på B.
Forløbet i PDF-format
Se dette undervisningsforløb i pdf-format