Dansens struktur
- Formation: Danserne står i en cirkel med deres partner.
- Kommandoer: En person (líder) råber navne på forskellige trin eller figurer, som alle par skal udføre samtidigt. Trinene kan være alt fra simple drejninger til mere komplekse mønstre.
- Partnerudveksling: Mange af kommandoerne involverer, at danserne bytter partner, hvilket skaber dynamik og overraskelsesmoment i dansen.
Hvorfor er Salsa Rueda de Casino populært?
- Social aspekt: Dansen kræver, at alle deltager i gruppen, hvilket skaber et stærkt socialt bånd og fremmer en følelse af fællesskab. Man danser med mange forskellige partnere i løbet af en sang, hvilket gør det sjovt og socialt.
- Dynamik og energi: Det konstante skift af trin og partnere gør dansen energisk og spændende. Det er en dynamisk form for salsa, der kræver opmærksomhed og hurtige reaktioner, hvilket gør den meget engagerende.
- Tilgængelighed: Selvom Rueda de Casino har avancerede figurer, kan dansen tilpasses til alle niveauer, så både begyndere og erfarne dansere kan deltage og nyde det.
- Kulturel forbindelse: Dansen stammer fra Cuba og er en vigtig del af den cubanske kultur. At danse Rueda de Casino giver deltagerne en følelse af forbindelse til denne rige kulturelle arv.
Samlet set er Salsa Rueda de Casino populær, fordi den kombinerer sjov, fællesskab, energi og kultur i én spændende og social danseform.
Figurer
Rueda de Casino består af en række af grundfigurer. I nedenstående kan du se en beskrivelse af end del af disse figurer. Alle undtagen ”La familia” er standard figurer. La Familia er let tilpasset gymnasiet.
Hvis man ønsker at læse mere om de standarder der i Rueda de Casino, så kan der hentes inspiration her.
Det er helt op til den enkelte underviser hvor meget man tager med, man skal blot være obs på at ”La Familia” ikke kan laves uden at kende ”Laprima” og ”Enchufla dile que no”
Generelt kan det anbefales af få adgang til Salsa Rueda de Casino fra PraxisOnline. Der er lavet professionelle videoer. Alternativ kan følgende også bruges dette link.
I figur 1 nedenfor ses en oversigt/udvikling over figurer som starter med egen makker. Dem med blåramme er figurer, hvor man IKKE skifter partner til sidst.
I figur 2 ses de figurer, som kan bruges til at skifte partner direkte uden en foregående figur. Mange vil holde sig til Dame og måske Directo eller Rapido.
Figur 3 er pynt til dansen. Hvor mange og hvor meget er op til underviseren.
Musik
Der findes rigtig meget musik til salsa. Sørg for at lytte det igennem, og sikre dig at der ikke er ”for mange” steder hvor musikken pludselig kun gik 1-4 og så forfra igen. Det vil gøre det lettere for eleverne.
Har du Spotify, så ligger der mange playlister. Søg på Henrik S. Hansen og ”Salsa undervisning” så har I adgang til disse forslag.
Sangene ligger i rækkefølge i forhold til stigende BPM i sangen.
Øvelse: Fælles front
Fokus: At følge et kald
Det mest almindelige er at eleverne står bag underviseren, som har ryggen til eleverne. Så danses der grundtrin (som er let tilpasset). Trinnene er ens for alle, og starter med venstre ben.
- Her kaldes på skift og i vilkårlig rækkefølge (efterhånden som de er lært)
- Basic
- Mambo
- Left turn
- Right turn
- Enchufla
Øvelse: Rundt i salen
Fokus: At de hver især har det korrekte startben
Eleverne bevæger sig rundt mellem hinanden, skiftevis med Basic- og Mambo-trin.
I denne øvelse kan det være en fordel at benytte det ”startben”, I skal begynde på i kæden (Ruedaen), dvs. som henholdsvis fører og følger:
- Fører: venstre (1) – højre (2) – venstre (3) – pause (4) med vægt på venstre – højre (5) – venstre (6) – højre (7) – pause (8) med vægt på højre
- Følger: højre (1) – venstre (2) – højre (3) – pause (4) med vægt på højre – venstre (5) – højre (6) – venstre (7) – pause (8) med vægt på venstre
Der kan tilføjes en variation, hvor eleverne får point ved at møde en ”partner” (fører finder følger og omvendt). Når der er danset 2 grundtrin ved siden af hinanden, så bevæger man sig rundt efter flere point.
Øvelse: Pak kufferten
Denne øvelse kræver lidt timing fra calleren.
De tidligere øvede figurer kaldes tæt i en Rueda. Falder eleven ud af sin takt er det hurtigst mulig at finde tilbage til kæden og sin plads.
Fokus: At huske og hurtigt at rette til.
Øvelse: Kreative kald
Alle danser ’Basic’ ved siden af hinanden, som fører og følger. I stedet for at kalde til forskellige figurer, så laver underviseren sine egne ”kreative kald”, som han/hun har informeret om forinden. Kaldene refererer altså til øvelser, som skal udføres et bestemt antal gange – enten af begge personer eller blot den ene i parret (evt med konkurrence lagt ind).
Fokus: Blive slået ud af rytmen og hurtigt finde tilbage til 1. slaget.
Eksempler på kald:
- ”Armstrækninger” → alle laver 4 armstrækninger.
- ”Englehop” → alle laver 4 englehop.
- ”Snurretop” → alle drejer x-gange rundt om sig selv.
- ”Fører” → føreren skal fange sin følger, inden han/hun når hen til en kegle.
- ”Følger” → følgeren skal fange sin fører, inden han/hun når hen til en kegle.
- ”Frugtsalat” hurtigt finde en ny makker.
Vi øver grundtrin uden kæde.
Vi øver følgende i kæden (Ruedaen):
- Grundtrin
- Vuelta
- Dame
- Directo
- Fly / floor(+ double)
Lektie
Se korte videoer med forklaring af grundtrin
Læs: Dans gør dig klogere
Vi øver grundtrin uden kæde. Nyt enchufla
Vi øver følgende i kæden (Ruedaen)
Alle øvelser fra sidst
- Dame dos
- Enchufla, Enchufla Dile que no
- Besito
- Muscito
Se Salsa undervisning
Lektie
Se korte videoer med forklaring af grundtrin
Læs: Dans kan styre angst
Vi øver grundtrin uden kæde. Nyt drejninger
Vi øver følgende i kæden (Ruedaen)
- Alle tidligere øvelser
- Enchufla double
- Rapido
- Floore, fly high
- Muchata mala
Vi varmer op med grundtrin uden kæde.
Først fælles hvor alle øvelser køres igennem i kæden.
- Laprima, Laprima double
- Derefter vil eleverne på skiftet få mulighed for at være caller.
(måske hasta latia (familia, tilpasset))
Lektie
Se korte videoer med forklaring af grundtrin
Læs: 4-gode grunde til at danse
Vi starter ud med Ruedaen
- Alle øvelser fra tidligere
- Vacilala
- Sombreo
Lektie
Se korte videoer med forklaring af grundtrin
Læs: Dans kan være fremtidens terapiform
Show off….
Tag dansetøjet med og lad os give den max gas
Se Salsa undervisning
Inspiration til påklædning til show off (De første ca. 2.5min)
Studieplan
Eleverne skal lærer at danse Salsa som Rueda de Casino.
Formålet med salsa-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig og udføre figurer primært i forbindelse med Rueda De Casino. Du skal også kunne sætte en del af figurerne sammen efter eget ønske i en individuel dans.
Hvad skal jeg kunne
Kropsbeherskelse, herunder:
- Følge takten 1-2-3-pause
- Træde på forfod
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
- Kunne style figurerne
Caller
- Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
- Prøve at være caller
Flow og rytme
De skal lærer at genkende, udføre og kalde følgende figurer
Grundtrin
- Fly
- Fly high
- Floor
- Muchata mala
- Besito
- Musqito
- Dame
- Dame dos (dos con uno/dos)
- Rapido
- Dile que no
- Vuelta
- Enchufla
- Enchufla – double
- Enchufla – dile que no
- Enchufla – double – dile que no
- Laprima
- Laprima + double
- La familia (laprima + enchufla – Dile que no)
- Sombreo
- Vacilala
De vil også forsøge sig med fri dans ud fra de angivne figurer.
Af teori skal der læses:
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
Kernestof:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber
Antal sider:
10 sider via artikler
5 sider via videoer
Eksamen
Her kan du se et eksempel på en drejebog til eksamen