Faglige mål med kurset i Kickboxing
- At kursisterne får indøvet forskellige teknikker indenfor Kickboxing
- At kursisterne får praktisk erfaring, så de kan forklare og instruere centrale elementer indenfor Kickboxing
- At kursisterne er fortrolige med at anvende handsker og puder samt instruere i hvordan udstyret anvendes hensigtsmæssigt
- At kursisterne igennem praktiske øvelser får inspiration til hvordan et forløb kan opbygges i gymnasieskolen
- At kursisterne får inspiration til hvordan man kan arbejde med en teoretisk-praktisk sammenhæng i et Kickboxing forløb
Udstyr og faciliteter
For at kunne gennemføre et kickboxing forløb er det væsentligste udstyr handsker, stor pude og lille pude til slag og spark. Optimalt har man adgang til et kampsportslokale, hvor der er træningsgulv, men det kan også lade sig gøre med bare fødder på et trægulv. Måske den lokale kampsportsklub vil indgå et samarbejde og give gymnasieklasserne en gratis prøvetræning i deres forening/klub eller tilbyde en time med instruktør.
Forløbsplan af 6 moduler af 90 min
Man kan som underviser anvende denne opbygning, men man kan også lade sig inspirere og plukke øvelser ud, opbygge anderledes eller kombinere kickboxing med andre former for kampsport, som fx judo, brydning eller karate. Nedenstående forløb er opbygget ud fra en progression og tankegang, hvor man starter med simple slag og spark, for senere i forløbet at sammensætte mere komplekse kombinationer af slag og spark.
Se her fotos af de forskellige øvelser, der omtales i modulerne
Lektie/teori
- Hvad er Kickboxing? – Kickboxing Academy
- Øvelse 1: Lige stød
- Øvelse 2: Frontspark, sidespark og baglæns spark
Praksis:
Sekvens 1: Tjek-på-lektien
- Hvilken oprindelse har sporten taget udgangspunkt i?
- Hvad er forskellen på de tre forskellige regelsæt? (fuldkontakt, letkontakt og pointfighting)
- Hvorfor er kickboxing en god motionsform?
Sekvens 2: Opvarmning
Lav en simpel og kort opvarmning med let løb, lidt hop, sving og eller en klassisk halefanger/stå trold. I opvarmning kan man også indlægge små kamplege. Inspiration her.
Sekvens 3: Lige stød
Eleverne inddeles ideelt i makkerpar og har 1 stor pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske fokuspunkter/faglige mål.
Faglige mål: Lige stød
- Fra den hævede knæposition skal du hurtigt strække benet fremad.
- Spark med den forreste del af foden rettet mod puden/modstanderen. Tæerne skal pege opad, og foden skal være fleksibel.
- Man kan arbejde med benskift, hvor man bruger forreste ben til et frontspark. (se video)
Sekvens 4: Fronstspark
Eleverne inddeles ideelt i makkerpar og har 1 stor pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske fokuspunkter/faglige mål.
Faglige mål: Frontspark
- Balance og kontrol: Hold altid balancen og kontroller bevægelserne. Undgå at falde fremad efter sparket.
- Præcision: Fokusér på præcision snarere end blot kraft.
- Beskyt dig selv: Hold dine hænder oppe og vær klar til at forsvare dig selv efter sparket.
Sekvens 5: Sidespark
Eleverne inddeles i makkerpar og har 1 stor pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske fokuspunkter/faglige mål.
Faglige mål: Sidespark
- Løft sparkefoden og træk knæet op mod brystet, så låret er parallelt med jorden
- Overkroppen læner sig nedad/til siden og væk fra puden/modstanderen
- Ram puden med hælen idet standbenet peger i modsatte retning
- Kom tilbage til udgangspositionen i balance så du hurtigt er klar til næste bevægelse og for at undgå modangreb
Sekvens 6: Baglæns spark
Eleverne inddeles i makkerpar og har 1 stor pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske fokuspunkter/faglige mål.
Faglige mål: Baglæns spark
- Stræk benet kraftigt bagud mod målet, som om du skyder noget væk
- Brug hælen som kontaktpunkt for at overføre maksimal kraft
- Hold sparket lavt og direkte bagud uden at sparke opad
Sekvens 7: Afsluttende Workout
Hvis der er tid kunne man fx køre TABATA, hvor lige stød og frontspark indgår.
Lektie/teori
Læs om Nervesystemet. Eksempelvis i Idræt B. 5.1 (læs indtil overskriften ”Medfødte og tillærte bevægelser)
Øvelse 3: Kombination med slag og spark på stor pude
Praksis
Sekvens 1: Tjek-på-lektien
- Hvad styrer det somatiske og autonome nervesystem?
- Gennemgå med din sidekammerat, hvad det somatiske nervesystem består af, herunder det motoriske og sensoriske nervesystem.
- Hvad er en motorisk enhed?
- Gennemgå figur 5.1.1. med din sidekammerat.
Sekvens 2: Opvarmning
Lav en simpel opvarmning med let løb, lidt hop, sving og eller en klassisk halefanger/stå trold. I opvarmning kan man også indlægge små kamplege. Inspiration her: https://www.youtube.com/watch?v=xVUkMr6I3CM
Sekvens 3: Hvad lærte vi i sidste modul?
Eleverne gentager lige stød, frontspark, sidespark og baglæns spark fra modul og evt. fraværende elever i modul får en ”chance” for at ”følge med”.
Denne del kan laves på flere måder; overvej om der skal være en fast ”makker” til de fire tekniske øvelser, eller om man skal lave skift i makker hver gang der skiftes til en ny øvelse.
Sekvens 4: Kombination med slag og spark 1
Efter at eleverne har arbejdet med de fire teknikker er det tid til at øve dem i kombinationer. Eleverne inddeles igen i makkerpar eller i mindre grupper. Opgaven til eleverne er, at de selv skal lave en kombination hvor de som minimum anvender 3 af de fire indlærte teknikker, lige stød, frontspark, sidespark og baglæns spark. I instruktionen er det vigtigt at nævne at makkeren med puden har en vigtigt opgave i at holde de store puder korrekt.
Variation i undervisningen:
Lad eleverne prøve med forskellige makkere/grupper.
Brug videooptagelser så man kan se sig selv og fejlrette ud fra videoen.
Lad eleverne prøve hinandens kombinationer.
Sekvens 5: Afsluttende Workout
Lav en workout hvor nogle af de trænede tekniske færdigheder fra kickboxing indgår sammen med mere traditionelle kropsøvelser.
Lektie/teori:
- Læs om medførte og tillærte bevægelser eksempelvis i Idræt B. 5.1
- Øvelse 4: Uppercut og hook
- Øvelse 5: Cirkelspark
Praksis:
Sekvens 1: Tjek-på-lektien:
- Gennemgå og forklar figur 5.1.2. fra dagens lektie med en makker.
- Gennemgå de fire faser for motorisk indlæring; associationsfasen, programmeringsfasen, automatiseringsfasen og mestringsfasen.
Sekvens 2: Opvarmning
Lav en simpel opvarmning med let løb, lidt hop, sving og eller en klassisk halefanger/stå trold. I opvarmning kan man også indlægge små kamplege. Inspiration her: https://www.youtube.com/watch?v=xVUkMr6I3CM
Sekvens 3: Uppercut/hook
Eleverne inddeles ideelt i makkerpar og har 1 lille pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske faglige mål.
Start uppercut/hook øvelsen med at instruere øvelsen for eleverne med følgende fokuspunkter:
Faglige mål ved uppercut:
- Det er vigtigt at hele kroppen er aktiv og ikke kun armen
- Bagerste fod op på tæer og generelt aktive ben i øvelsen
- Øv uppercut med både højre og venstre arm
Faglige mål ved hook:
- Løft albuen og drej lidt i kroppen
- Tommelfingeren peger ind mod eget ansigt
- Op på tæerne i det der drejes
Sekvens 4: Cirkelspark
Faglige mål ved cirkelspark:
- Kan igangsættes ved løft, benskift eller step up
- Drejning på standben så der kan åbnes op i hoften
- Der bøjes i knæled ved spark og parader samtidig oppe
- Øv både forreste (hurtig) og bagerste ben (mere kraft)
Cirkelspark med bagerste ben giver mest kraft Cirkelspark med forreste ben for et hurtigt spark
Sekvens 5: Kombinationer med slag og spark:
Efter at eleverne har arbejdet med de tre teknikker er det tid til at øve dem i kombinationer. Eleverne inddeles igen i makkerpar eller i mindre grupper. Opgaven til eleverne er, at de selv skal lave en kombination hvor de anvender de indlærte teknikker, hook, uppercut og cirkelspark. I instruktionen er det vigtigt at nævne at makkeren med puden har en vigtig opgave i at holde de små puder korrekt.
Variation i undervisningen:
Lad eleverne prøve med forskellige makkere/grupper.
Brug videooptagelser så man kan se sig selv og fejlrette ud fra videoen.
Lad eleverne prøve hinandens kombinationer.
Sekvens 6: Afsluttende Workout
Hvis der er tid kunne man fx køre en kort workout, hvor nogle uppercut/hook og cirkelspark indgår og evt. i kombination med nogle af de tidligere indlærte teknikker.
Lektie/Teori
- Læs om mestringsevne eksempelvis Idræt B. 5.1
- Øvelse 6: Øksespark, hookspark og baglæns spark
- Øvelse 7: Kombination slag og spark 2
Praksis
Sekvens 1: Tjek-på-lektien
- Hvad er vigtigt at kunne mestre i kickboxing?
- Brug figur 5.1.3 til at vurdere dig selv på henholdsvis teknisk niveau og vurderingsevne.
Sekvens 2: Opvarmning
Lav en simpel opvarmning med let løb, lidt hop, sving og eller en klassisk halefanger/stå trold. I opvarmning kan man også indlægge små kamplege. Inspiration her
Sekvens 3: Øksespark
Eleverne inddeles ideelt i makkerpar og har 1 lille pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske faglige mål.
Faglige mål ved øksespark:
- Få benet så højt som muligt og ram med hælen
- Sparkebenet bevæges i en cirkelbevægelse indefra og ud
- Hold parader oppe mens øksesparket laves
Sekvens 4: hookspark
Faglige mål ved hookspark:
- Laves kun med forreste ben og med hælen
- Sparkebenet bøjes inden den lille pude rammes
Sekvens 5: Baglæns spark
Faglige mål ved baglæns spark:
- Startposition er med siden til hvorefter der roteres og sparkes med bagerste ben
- Ram puden med hælen
- Foretag et lille bøj i benet for at få ekstra kraft i sparket
Sekvens 6: Kombination af slag og spark 2
Eleverne inddeles ideelt i makkerpar og har 1 lille pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske faglige mål.
Eleverne skal forsøge at skabe et flow i bevægelserne mellem både slag og spar og med korrekt benarbejde. Man kan med fordel indlære 1-5 først og derefter koble 6-7 på inden den samles til en samlet slag- og sparkekombination.
Kombination:
- Lige stød/hook (1-5): Venstre, venstre, højre, hook (med venstre) lige (højre)
- Cirkelspark/lige stød (6-7:) forreste venstre cirkelspark efterfulgt af lige stød med bagerste (højre)
Faglige mål ved kombination:
- Korrekt udførsel af slag og spark
- At der skabes et flow mellem slag og spark
- At sparkebenet føres tilbage til udgangsposition således man er i balance og kan følge op
Sekvens 7: Afsluttende Workout
Hvis der er tid kunne man fx køre en kort workout, hvor øksespark, hookspark og baglæns spark indgår og evt. i kombination med nogle af de tidligere indlærte teknikker.
Lektie/Teori
Øvelse 8: Kombination slag og spark 3 (youtube.com)
Praksis
Sekvens 1: Opvarmning
Lav en simpel opvarmning med let løb, lidt hop, sving og eller en klassisk halefanger/stå trold. I opvarmning kan man også indlægge små kamplege. Inspiration her
Sekvens 2: Kombination af slag og spark 2 (fra forrige modul)
Eleverne inddeles ideelt i makkerpar og har 1 lille pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske faglige mål.
Eleverne øver igen kombinationen af slag og spark fra sidst.
Kombination:
- Lige stød/hook (1-5): Venstre, venstre, højre, hook (med venstre) lige (højre)
- Cirkelspark/lige stød (6-7:) forreste venstre cirkelspark efterfulgt af lige stød med bagerste (højre)
Variation i undervisningen:
Lad eleverne prøve med forskellige makkere/grupper.
Brug videooptagelser så man kan se sig selv og fejlrette ud fra videoen.
Sekvens 3: Kombination slag og spark 3
Eleverne inddeles ideelt i makkerpar og har 1 lille pude og 1 sæt handsker. Øvelsen kan også laves i grupper af 3, hvor man så har 1 elev der pauser og evt. giver feedback ift. De tekniske faglige mål. Man kan med fordel indlære 1-4 først og derefter koble 5-6 på inden den samles til en samlet slag- og sparkekombination.
- Uppercut/hook 1-4: Uppercut venstre, uppercut højre, uppuercut højre, hook venstre
- Cirkelspark 5-6: Cirkelspark bagerste (højre), hook venstre
Variation i undervisningen:
Lad eleverne prøve med forskellige makkere/grupper.
Brug videooptagelser så man kan se sig selv og fejlrette ud fra videoen.
Sekvens 4: Gruppearbejde med drejebog der repræsenterer forløbets faglige mål
Eleverne skal i grupper udfylde en drejebog, hvor de vælger de slag og spark de vil vise i modul 6.
Lektie/teori
Hver gruppe starter modulet med at aflevere en drejebog til underviseren.
Praksis
Sekvens 1: Tjek-på-lektien
Matrix-grupper: To grupper sætter sig sammen og forklarer deres drejebog for en anden gruppe.
Sekvens 2: Gruppearbejde med drejebog / forløbsprøve
Eleverne får tid til at øve deres drejebog og evt. lave små videoklip af hver sekvens i drejebogen.
Man kan som underviser overvære hver enkelt elev så godt som muligt at anvende timen til at sætte sig ind i hver enkelt elevs faglige niveau.
Man kan i slutningen af modulet sætte tid af til, at hver gruppe fremfører deres drejebog sammen i gruppen, således får en fornemmelse for tidsaspektet til de forskellige sekvenser.
Underviseren overværer hver enkelt gruppe og italesætter at fremførelsen af drejebogen også fungerer som en forløbsprøve, hvor de skal vise, hvor gode de er blevet til kickboxing.
Sekvens 3: Evaluering af forløb med eleverne
I slutningen af forløbet kan man lave en mundtlig evaluering af forløbet med sine elever, ligesom man man give eleverne følgende evalueringsværktøj.