Lærervejledning
I dette materiale finder du:
- Faglige mål og forløbsbeskrivelse
- PPTX til brug i undervisningen
- Forslag til lektionsplaner
- Sportspsykologisk kompendium til eleverne
- Noteshæfte – kan udprintes til eller deles med eleverne.
- Guidede visualiseringer
- Dokument med beskrivelse af afleveringer til idræt C + B
- Ekstramateriale til idræt B
- Værdikort til print
- Kort med koncentrationscirkler og 3R-modeller til print og laminering
- Cases med sports -og præstationspsykologi til brug i idræt B undervisningen eller eksamen.
Forslag til lektionsplanen og PPTX hører sammen. Alle opgaver, som der henvises til i lektionsplanen kan findes i PPTX . Se guidelines hhv. i noterne i PPTX og i forslag til lektionsplan.
Forhåbentlig er du godt støtter af materialet. Du skal dog huske selv at finde på velegnede model-træninger, der kan sætte eleverne under lidt mentalt pres, så de får mulighed for at anvende teorien om mental styrke i praksis.
Får du gode idéer til spændende modeltræning eller andet, så del det meget gerne, evt. med mig Linda, eller i Gis dropbox, så vi kan blive ved med at udvikle forløbet og inspirere hinanden.
Faglige mål
Du skal overordnet kende til Team Danmarks sportsfilosofiske filosofi og kunne forklare hvordan sportspsykologiske metoder kan skabe positive forandringer i sportsudøveres præstationsevne og trivsel.
Du skal særligt kunne redegøre for det øverste lag i modellen; det mentale hjul, som du skal bruge til at udvikle bevidsthed om hvem du selv gerne vil være som atlet.
Det gør du ved at kunne redegøre for og anvende følgende 7 centrale færdigheder i din idrætspraksis: 1) målsætninger, 2) konstruktive evalueringer, 3) koncentration, 4) indre dialog, 5) stresshåndtering, 6) visualisering og 7) udformning af ”Game plan”.
Med udgangspunkt i ovenstående, vil du blive bedømt på din evne til at anvende teori og metoder i idrætsundervisningen og til at evaluere/ reflektere over din egen udviklingsproces.
Konkret skal du kunne:
- Redegøre for hvad mental styrke er.
- Anvende teorien bag ”det mentale styrkekompas” i udformningen af din egen gameplan for hvordan du vil håndtere pres og modgang i din egen idrætspraksis.
Guideline
Du anvender teorien ved at udfylde nedenstående i det mentale styrkekompas:
- Vælge en svær situation
- Finde ud af hvad din mission var (svar evt. på hvorfor din mission er vigtig for dig og hvad der er meningsfuldt)
- Vælge 3-4 værdier, der skal definere hvem du gerne vil være/ og hvad dine værdistyrede handlinger er under pres.
- Registrere hvilke ”stampassagerer” dvs. svære tanker og følelser, der dukker op og forstyrrer dit fokus under pres. Registrer hvordan det påvirker dit fokus og koncentration jf. brug af koncentrationscirklen.
- Kunne redegøre for elementer, der påvirker den følelsesstyrede vej; herunder
a. kunne redegøre for dine handlinger/ typiske adfærdsmønstre under pres (kamp, flugt eller frys).
b. kunne reflektere over hvad den kortsigtede belønning er (ofte midlertidig lettelse).
c. kunne reflektere over hvad den langsigtede konsekvens/ prisen du betaler (dette vil være, at du ikke lever op til dine egne værdier og komme længere væk fra din mission og mål). - Kende til 3R modellen og kunne anvende Registrering, Release og Refokuserings-strategierne som metode til at gå ud ad den værdistyrende vej.
- Kunne definere den kortsigtede konsekvens (ofte er det at rumme ubehag, tvivl, bekymring)
- Kunne definere den langsigtede belønning (f.eks. autencitet, mod, tillid)
Du skal kunne argumentere for hvornår man kan anvende de forskellige dele af det mentale fyrtårnskompas i forhold til de 3 scenarier: inden, under og efter en situation under pres, f.eks. konkurrence/ kamp, prøve eller eksamen.
Produkt
I slutningen af forløbet, skal du aflevere et udfyldt styrkekompas, der kobler din egen idrætspraksis med den sportspsykologiske metode.
Materiale
Sportspsykologisk kompendium
Mental styrketræningsdagbog
Notehæfte med figurer
Links til meditationer
- Mental styrke: Mental styrke | Mindfulness | Team Danmark
- Afslutningsreceptionen:
- Tanker som skyer: Tanker som skyer | Mindfulness | Team Danmark
- Pusterummet
- Evaluering af en vigtig præstation
- Åndedrætsøvelsen
- Bodyscan
Forløbsplan
Note
I dagens undervisning du vist hvordan du agerer mentalt som en eliteatlet.
Lektie
Du skal læse om Team Danmarks sportspsykologiske filosofi og model side 1-12 i det vedhæftede kompendium sportspsykologi *vedhæft*
Du skal ikke besvare spørgsmålene, men kan tænke over dem efter hvert afsnit så du bedre forstår at koble teorien til din egen praksis.
I tråd med den 3. bølge af sportspsykologi, skal du afprøve en guidet meditation.d
Indhold
- Intro: Gennemgang af PPTX om kernen i den sportsfilosofiske model + evt. makkersnak.
- Midt i modulet: Iscenesæt modeltræning, hvor eleverne kommer under pres.
- Slutningen: Vis slides med mental styrke: Bed eleverne lave makkersnak om: Hvor kunne I bruge elementer fra modellens nederste, mellemste eller øverste lag?
Spørg eleverne: Hvilken svær situation havde de brug for mental styrke til at håndtere pres i? Kobl. evt. til rubricskema og spørg hvor eleverne ser sig selv nu, og hvor de gerne vil hen.
Materiale
Slides
Elevernes mentaltræningsdagbog og udprintede mentale styrkekompasser.
Rubrikskema til forløbet.
Forberedelse
Sæt dig ind i slides.
Print notes hæfter eller ark med styrkekompasser.
Overvej hvilken modeltræning med pres du vil iscenesætte.
Note
I dagens undervisning skal vi arbejde ned mental styrke “under pres”.
Lektie
Du skal læse om moderne sports -og præstationspsykologi side 12-23 med særligt blik for det mentale styrkekompas i det vedhæftede kompendium sportspsykologi *vedhæft kompendium*
Du skal ikke besvare spørgsmålene, men kan tænke over dem efter hvert afsnit så du bedre forstår at koble teorien til din egen praksis.
Som lektie skal du prøve at mentaltræne ved at afprøve en guidet meditation og visualiserings øvelse. Tænk tilbage på den svære situation fra idrætsundervisningen sidste gang og tag udgangspunkt i den under meditationsøvelsen.
Klik nu på linket og find den guidede meditation “mental styrke”. Lyt til den og skriv gerne din læring ned efter øvelsen. Du kan bruge din mentaltræningsdagbog, hvis det giver mening. Øvelsen tager ca. 19 min.
Mental styrke | Mindfulness | Team Danmark
Idræt B- forslag
Lektie
Læs vedhæftede artikel om Louise Burgaard ” En dårlig kamp gør mig ikke til et dårligt menneske”.
Indhold
Intro: Gennemgang PPTX, slides om den 3. bølge af sportspsykologi og mental styrke, slides 32-49. Præsentér den praktiske-teoretiske metode og kobl til forløbets produkt, som er et udfyldt mentalt styrkekompas med egen praksis (vis slide 6).
Midt i modulet: Iscenesæt modeltræning, hvor eleverne kommer under pres.
Slutningen: Vis slides med mental styrke: Bed eleverne lave makkersnak om: Hvor kunne I bruge elementer fra modellens nederste, mellemste eller øverste lag?
Spørg eleverne: Hvilken svær situation havde de brug for mental styrke til at håndtere pres i? Kobl. evt. til rubricskema og spørg hvor eleverne ser sig selv nu, og hvor de gerne vil hen.
Materiale
Slides
Elevernes mentaltræningsdagbog og udprintede mentale styrkekompasser
Forberedelse
Sæt dig ind i slides
Overvej om du vil koble til faglige mål og rurbikskema.
Overvej hvilken modeltræning med pres du vil iscenesætte.
Note
I skal arbejde med at finde jeres mission og værdier (fyrtårnet) i den følelsesstyrede vej.
Genlæs side 14-18 om det mentale styrkekompas i kompendium sportspsykologi *vedhæft kompendium*
Lektie
Reflekter over hvad din mission er og hvad dine værdier er.
Lyt til afslutningsreceptionen på Team Danmarks hjemmeside om mindfulness. Øvelsen tager 9 min 21 sek.
Vær OBS på ”selv at oversætte” når de siger sportsudøver/atlet til, at det er DIG, der menes. Når de siger idrætskarriere, så skal du tænke på din idrætsundervisning på din uddannelse.
Inden du hører visualiseringen, skal du have papiret med de to taler i dit notes-hæfte klar samt noget at skrive med.
Indhold
- Eleverne finder deres overordnede mission i faget -> i forløbet -> og kondenserer det til specifikke procesmål ved at udfylde et rubricskema ift. deres status nu.
- Eleverne finder deres 3-4 værdier analyserer deres to taler fra visualiseringsøvelsen, afslutningsreceptionen. Ud fra de ting de har skrevet, at de gerne vil huskes for, kan de måske trække nogle værdier ud af.
Eks: Jeg vil gerne huskes for at have turdet gøre nye ting -> kan blive til værdien mod, osv. Eleverne arbejder med at finde 3-4 værdier, de gerne vil stå for.
OBS: Især slide 60, er vigtig. Dvs. at eleverne får lidt tid til at skrive hvordan deres værdi ser ud i handlinger, så de reelt kan evaluere i hvilken grad det er lykkes dem at handle i tråd med deres værdier. Fortæl inden hvad modeltræningen går ud på, så de kan blive konkrete.
Overvej om eleverne skal lave
Kort version: Lad eleverne vælge værdi fra slides.
Lang version: Hav printet værdikort og lad dem snakke 2:2 om værdier. De skal max vælge 3-4 værdier. Lad dem evt. sortere dem i bunkers relevans i forhold til den specifikke situation:
a) vigtigst, b) vigtig , c)ikke vigtig – og lad prioritere derudfra.
- Model træning, hvor de kan afprøve at efterleve værdierne.
- Opsamling: Hvad gjorde ikke vs. faktisk efterlevede værdierne?
- Hvilke svære tanker og følelser trak i jer, så I nær havde handlet følelsesstyret. (step 4, slide 69)
- Hvilken kortvarig belønning er der ved at handlefølelsesstyret? (step 5, slide 70)
- Hvilken langvarig konsekvens (prisen I betaler) er der, når du ikke handler i tråd med dine værdier? (step 5, slide 71)
- Hvilken kortvarig konsekvens må du rumme (step 9, slide 76)
- Hvilken langsigtet belønning er der ved at handle i tråd med værdierne? (step 10, slide 77).
- Opsamling: Hvad gjorde ikke vs. faktisk efterlevede værdierne?
- Kort opsamling: Lad eleverne udfylde deres mentaltræningsdagbog.
Materiale
Evt. værdikort – udprintet fra vedhæftede fil eller brug slides, slides 52-60
Elevernes mentaltræningsdagbog og udprintede mentale styrkekompasser
Forberedelse
Sæt dig ind i slides, især slide 52-60.
Overvej om du vil afspille afskedsreceptionen eller selv læse den op – se vedhæftet dokument.
Hør evt. selv afskedsreceptionen.
Tag stilling til hvor meget tid du vil bruge på at eleverne skal finde deres mission og værdier. (Det kan godt tage lidt tid at formulere en god mission)
Print notes-hæfter eller ark med styrkekompasser.
Overvej hvilken modeltræning med pres du vil iscenesætte.
Note
I dagens undervisningen skal du arbejde med at blive bevidst om
- Hvornår du får lyst til at tage den følelsesstyrede vej, step 4,5, og 6 i det mentale styrkekompas og
- Hvornår din opmærksomhed skifter fra ufokuseret til fokuseret. Det kan trænes igennem 3R modellen. Fokus i dag at lære især 1. step af 3R-modellen at kende: Registrering vha. koncentrationscirklen.
Lektie
Genlæs side 17-18 om det mentale styrkekompas i kompendium sportspsykologi
Lyt til den guidede meditation og visualisering “tanker som skyer”. Øvelsen hjælper dig med at registrere dine tanker, som de opstår uden at du skal dømme dem. Øvelsen tager 5. min 23 sek.
Du finder øvelsen i linket her:
Tanker som skyer | Mindfulness | Team Danmark
Indhold
- Introducer 3R modellen på oversigtsmodellen, slide 41. Vis derefter 3R-modellen, slide 61.
- Lav med eleverne meditationsøvelsen, ”nærvær med kropslig fornemmelse”. Tid: ca. 7 min, se slide 62. Link:
- Modeltræning: Afprøv koncentrationscirklen som metode til at registrer og refokursere, slide 63.
- Eleverne noterer deres læring i deres mentaltræningsdagbog.
Materiale
Laminerede kort med koncentrationscirkel + 3R-model.
Slides
Elevernes mentaltræningsdagbog og udprintede mentale styrkekompasser
Forberedelse
Sæt dig ind i slides.
Print små kort med koncentrationscirkler på den ene side/ 3R modellen på den anden. Laminer dem.
Print notes hæfter
Overvej hvilken modeltræning med pres du vil iscenesætte.
Note
I dagens undervisningen skal du arbejde med at blive bevidst om
- Hvornår du får lyst til at tage den følelsesstyrede vej, step 4,5, og 6 i det mentale styrkekompas og
- Hvornår din opmærksomhed skifter fra ufokuseret til fokuseret. Det kan trænes igennem 3R modellen. Fokus i dag at lære især 1. step af 3R-modellen at kende: Registrer – særligt dine typiske stampassagerer under pres jf. metaforen om præstationsbussen.
Lektie
Genlæs side 17-18 om det mentale styrkekompas i sportspsykologi kompendiet
Lyt til den guidede meditation og visualisering ”pusterummet” . Den træner at du kan give dig selv mulighed for kortvarigt at få lidt ro på dine reaktioner, ”komme tilbage til dig selv” og vende tilbage med en mere hensigtsmæssig respons. Øvelsen varer 6. min 8 sek.
Du finder øvelsen i linket her
Indhold
- Introducer 3R modellen på oversigtsmodellen, slide 41. Vis derefter 3R-modellen, slide 64, 65 og 66. Pointér acceptdelen i metode: At tanker bare er tanker. Følelser er bare følelser. Det vigtige er ikke at vi tænker tanker, det vigtige er hvad vi gør med dem – og holder fokus på opgaven!
- Model træning (Overvej modeltræningsform inden)
Hvis I har teori: Lav Modeltræning med øvelsen med talgrids. (Husk at printe inden). - Se noter pptx for beskrivelse af øvelsen.
Hvis I er i hallen: Lav modeltræningsdesign, hvor du laver små breaks hvor du beder eleverne skrive deres typiske tanker ned på en seddel. Gentag pres-øvelsen og bed en makker råb sætningerne med de typiske tanker højt. Det bevidstgør om den indre dialog. Brug evt. slide 69.
Afprøv igen endnu en runde hvor eleverne bliver handler efter 3Rmodellen, dvs. får fornyet kontakt med deres værdier. - Eleverne noterer deres læring i deres mentaltræningsdagbog, hvad tankerne var, og hvad de nær fik dem til at gøre af følelsesstyrede handlinger.
- Opsamling makkersnak: Hvad lærte I i dag om følelsesstyret vs. værdistyret vej. Hvor godt fra 1-10 føler I, at I kan begynde at kende jeres stampassagere nu?
Materiale
Slides
Overvej hvilken modeltræning med pres du vil iscenesætte.
Elevernes mentaltræningsdagbog og udprintede mentale styrkekompasser
Forberedelse
Sæt dig ind i slides.
Print talgrids – hvis teori.
Print notes hæfter eller ark med styrkekompasser.
Overvej hvilken modeltræning med pres du vil iscenesætte.
Note
I dette modul skal du lære at vende fokus fra resultat til proces og bruge din gameplan på et konkret mål i undervisningen du gerne vil forbedre.
Du skal lære at bruge din mentale styrke og fokusere på processen, der skal få dig derhen. Du skal handle mentalt stærkt og bruge dit mentale styrkekompas til at fortsætte ud ad den værdistyrede vej, selv når det er svært og udfordrende og du moder modgang.
Lektie
Udfyld vedhæftede rubric (eller kig på de faglige mål din lærer har præsenteret for forløbet) og forhold dig til i hvilken grad du opfylder de faglige mål. Hvad kan du nu? Hvad skal du blive bedre til? Hvor vil du gerne hen?
Overvej hvordan din mentale GAMEPLAN kan hjælpe dig med at opfylde de faglige mål. Få kontakt til din mission og hvad der er vigtigt for dig netop i denne situation. Hvad er dine værdier og hvordan kan de hjælpe dig med at opfylde de faglige mål, så du udfylder netop DIT POTENTIALE?
Få evt. inspiration ved at se på cases i kompendiet, side 19-22.
Indhold
- Introduktion: Præsentér formålet. Læg vægt på den praktiske teoretiske kobling. Præsentér den skriftlige opgave (slide 6) og eksempler ved cases, slide 43-44 eller 45-46.
- Forslag til modeltræning: Inddel eleverne i grupper alt efter hvad de gerne vil træne. De designer selv træningssituation til afprøvning af færdighed og mental træning.
- Lad dem individuelt men med støtte fra de andre i gruppen formulér en GAMEPLAN, som sammenhængende tekst.
- Lad udfyld deres mentale styrke kompas med det info om sig selv, som de endnu kender til.
- Afsæt tid til træning og udfyldelse af styrketræningskompas.
- Opsamling: Makkersnak om erfaringer fra modulet. Præsentér din strategi for din makker til udvikling af mentale styrke på vejen mod dine mål.
- Hvordan kan du bruge det på forløbsprøven?
- Er der ligheder og forskelligheder?
- Hvad kan I lære an hinanden?
- Hvordan kan I støtte hinanden?
- Hvad er næste step for dig, så du kommer i mål med dit udfyldte mentales styrkekompas?
Materiale
Slides
Elevernes mentaltræningsdagbog og udprintede mentale styrkekompasser
Forberedelse
Sæt dig ind i slides.
Læg rubricskema op på modulet. Bed evt. eleverne uploade status quo med rubrics inden modulet.
Print notes-hæfter eller ark med styrkekompasser.
Overvej hvilken modeltræning med pres du vil iscenesætte.
Note
I dette modul skal du vise drejebog til forløbsprøven.
Du skal nu vise, at du kan handle mentalt stærkt og bruge dit mentale styrkekompas til at fortsætte ad den værdistyrede vej, selv når det er svært og udfordrende og du moder modgang under forløbsprøven.
Til modulet skal du høre øretelefoner, da du skal lave en guidet meditation efter din forløbsprøve.
Lektie
Kig din udfyldte mental træningsdagbog. Kig på dit mentale fyrtårn og overvej hvordan dine metale skills kan bruges under pres. Passer din gameplan stadig – eller skal der foretages justeringer?
Indhold
- Introducer: Forløbsprøve og dagens program.
- Præsenter rækkefølge/ rammerne for forløbsprøven.
- Når eleverne har ”været på”, laver der den guidede meditationsøvelse ”Evaluering af en vigtig præstation” (slide 78)
- Giv eleverne den guidede meditationsøvelse ”Evaluering af en vigtig præstation”
- Når de har hørt visualiseringen, starter de på manus til deres aflevering, det mentale styrkekompas.
- Opsamling: Rund evt. af med at vis slide 79, og snak om hvordan de har brugt den sportsfilosofiske model i deres anvendte praksis. Det skaber en fin rød tråd til hele det teoretiske grundlag.
Materiale
Slides
Materiale til forløbsprøve.
Overvej om du vi lade dem udfylde en sidste rubricskema, som selvevaluering efter forløbsprøven, så se får mulighed for at forholde sig til hvorvidt de har rykket sig. Det udfyldte skema, kan også danne grundlag for eventuelle vurderings/ karaktersamtaler.
Forberedelse
Sæt dig ind i slides.
Lad eleverne aflevere deres drejebøger – og evt. gameplaner inden modulet.
Overvej om du vi lade dem udfylde en sidste rubricskema, som selvevaluering efter forløbsprøven, så se får mulighed for at forholde sig til hvorvidt de har rykket sig. Det udfyldte skema, kan også danne grundlag for eventuelle vurderings -og karaktersamtaler.
Note
I dette modul skal vi arbejde med 3R-modellen, særligt 2. Step i 3R modellen: Release (herunder releaseteknikken ”kast anker”).
Lektie
Lyt til den guidede meditation og visualisering “åndedrætsøvelsen”
Øvelsen er en helt klassiske måde at træne opmærksomheden på din vejrtrækning. Øvelsen har til formål at følge den naturlige vejrtrækning og arbejde med at trække vejret hele vejen ned i maven. Der er tæt sammenhæng mellem vores vejrtrækning, og hvordan vi har det, og ved at fokusere på vores åndedræt, arbejder vi både på at øge vores tilstedeværelse som vi kan bruge til at holde fokus under pres, og det kan reducere stress.
Indhold
Afprøv den guidede meditationsøvelsen, bodyscan. Guideline: Lad eleverne ligge ned eller sidde behageligt:
Lyt til den guidede meditationsøvelse ”bodyscan”, der kan hjælpe dig med at skabe kropsligt nærvær, kropsligt ro og fokuseret bevidsthed. Du kan også med fordel bruge øvelsen hvis du har svært ved at falde til ro inden en vigtig præstation, eller at falde i søvn. (pptx, slide 73)
Du finder øvelsen i linket her: https://www.teamdanmark.dk/til-atleter/sportspsykologi/mindfulness/bodyscan Øvelsen tager ca. 10 min.
Udfyld dine erfaringer med øvelsen i din mentaltræningsdagbog.
Materiale
Slides, må uddeles til eleverne.
Guidet meditation.
Forberedelse
Overvej om du vil give eleverne bodyscan som guidet meditation eller om du selv vil læse den op ( se vedhæftede ark)
Overvej om eleverne skal skriv 3 ting de har lært i elevfeedback eller dele deres mentaltræningsdagbog med dig.
Øvrigt materiale
Ekstra mindfullness øvelser
Afleveringsopgave
Supplement til Idræt B
Faglige mål
Du vil blive bedømt i din evne til at koble anvendt teori til din egen og dit teams udviklingsproces.
I forhold til det teampsykologiske skal du kunne:
- Redegøre for hvad et velfungerende team er og analysere i hvilken grad, at du oplevede at dit eget team var det.
- Redegøre for hvad der kendetegner det gode teams overordnede retning; herunder vision, mål og strategi. Analysere og vurder i hvilken grad de ting har været til stede på dit eget team.
- Redegøre for hvad der menes med et teams identitet og teamværdier, analysere og vurdere i hvilken grad I på dit team har formået at udvikle en god og velfungerende teamkultur.
- Redegøre for begreber i forhold til teamsamarbejde;
- Synergieffekt, kohæsion (social og opgave), Ringelmann-effekten, 4 typer af teams ift. kohæsion.
- Kommunikation (verbal og nonverbal) samt feedbackformer, der kan optimere læring og give høj psykologisk trivsel på et hold.
I slutningen af forløbet skal du lave et akademisk poster med udgangspunkt i den sportspsykologiske teammodel og udvalgte bilag fra teorien som du kobler til dit teams praksis. Vægten skal ligges på hvordan I som team er lykkes med at skabe en teamkultur, med psykologisk tryghed, klare mål og fælles værdier.
Ydermere skal I forholde jer til hvordan jeres roller har været klare og veldefinerede og endelig hvordan jeres handlinger og kommunikation har været.
Rammen er 10 minutters præsentation hvor alle i gruppen siger noget.
Eksempel på opgave med gruppefremlæggelse
Eksempler på Case-spørgsmål til B-eksamen
Litteratur
Sportspsykologisk kompendium
Team Danmarks sportspsykologiske teammodel
Yubio Idræt C+B, udgave 2023, kapitel 5: Idrætspsykologi, side 133-145
Henriksen et alt, 2022, ALT, du bør vide om talentudvikling i sport, kap 10, Sæt turbo på træningen, og giv feedback, der flytter.
Uddrag fra “Fodboldpsykologi” s. 21-32
Uddrag fra “Fodboldpsykologi” s. 52-60