Faglige mål med forløbet
- Kunne følge rytmen i et stykke musik
- Tekniske færdigheder i jive og salsa med fokus på rytme, form og æstetik
- Kunne føre og blive ført i jive og salsa
- Udføre korte og længere koreografier i jive og salsa
- Udarbejde og udføre egne koreografier i jive og salsa.
- Kendskab til kendetegn ved jive og salsa. Fokus på forskelle og ligheder på de to danse.
Indhold i Jive
Indhold i Salsa
Forløbsforslag i enten Jive eller Salsa
Et forløb à 6 lektioner i enten jive eller salsa kunne se sådan ud:
1.lektion
Rytme
Basale trin
Lette figurer
Flere partnerskift
2.lektion
Teori om stilartens historie og kendetegn
Repetition af lette figurer, derefter dansestationer e.l.
Æstetik
Lille koreografi
3.lektion
Teori om at føre og blive ført
Repetition af lille koreografi
Øve sig i at føre og blive ført
Improvisere hvor den ene fører
Sværere figurer
4.lektion
Repetition af sværere figurer
Repetition af at føre og blive ført
Dansestationer med sværere koreografier
Længere koreografi
5.lektion
Repetition af længere koreografi
Vild med dans
Selv lave koreografi
6.lektion
Øve egen koreografi
Fremvisning i grupper af 3 par
Lære hinandens koreografier.
Forløbsforslag med 3 lektioner i hhv. Jive og Salsa
1.lektion
Rytme i jive
Basale trin i jive
Lette figurer i jive
Flere partnerskift
2.lektion
Teori om stilartens historie og kendetegn
Repetition af lette figurer i jive
Æstetik
Lille koreografi
3.lektion
Teori om at føre og blive ført
Repetition af lille koreografi
Øve sig i at føre og blive ført i jive
Improvisere hvor den ene fører
Lave sin egen koreografi
Fremvisning af egen koreografi
4.lektion
Rytme i salsa
Basale trin i salsa
Lette figurer i salsa
Øve sig i at føre og blive ført i salsa
5.lektion
Teori om stilartens historie og kendetegn
Repetition af lette figurer i salsa
Æstetik
Lille koreografi
6.lektion
Repetition af lille koreografi
Improvisere hvor denne ene fører
Lave sin egen koreografi
Fremvisning af egen koreografi
I 3.g evt. 3 repetitionslektioner
1. Repetition af figurer i begge stilarter
2. Repetition af jive + lære 2 svære + lave koreografi til eksamen
3. Repetition af salsa + lære 2 svære + lave koreografi til eksamen
Forslag til forløbsprøve
Jive
Man arbejder individuelt
- Alle laver grundtrin
- Alle laver hip bump
- Alle laver spark
Man arbejder parvis
- Alle par laver spark
- Alle par laver damedrejning
- Alle par laver windmill
- Fremvise egen jivekoreografi, som kører i ring, så man starter forfra, når den er færdig (4 par ad gangen).
Salsa
Man arbejder individuelt
- Alle laver grundtrin
- Alle laver 2 eller 3 grundtrin og højre drejning
- Alle laver 2 eller 3 grundtrin og venstre drejning
Man arbejder parvis
- Alle par laver she goes, he goes, she goes
- Alle par laver cradle
- Alle par laver stop and go efterfulgt grundtrin eller af 2 drejninger
- Fremvise egen salsakoreografi, som kører i ring, så man starter forfra, når den er færdig (4 par ad gangen).
Evaluering af forløb
I denne rubrics kan du se et forslag til hvordan eleverne kan evalueres
Spørgsmål man kan stille til eksamen på idræt C
Hvad er kendetegnene for jive?
Hvad er kendetegnene for salsa?
Hvilke forskelle og ligheder er der på salsa og jive?
Hvor danses jive typisk?
Hvor danses salsa typisk?
Hvad er vigtigt, når man skal føre?
Hvad er vigtigt, når man skal føres?
Kan man sammenligne kommunikationen i pardans med kommunikationen i andre idrætsgrene?
Musik til jive
Liste 1
Liste2
Ravionettes ”The last dance”
Shania Twain: “Feels like a woman”
Wham ”Wake me up before you go-go”
Meget hurtige numre:
Christina Aguilera ”Candyman”:
Lou Bega: ”Mambo number 5”
Musik til salsa
Liste 1
Liste 2
Melodi med tælling
Tony Succar ”Attention”
Marc Anthony ”Pa’lla voy”
Gloria Estafan: “Conga”
Printvenligt dokument
Her kan du downloade et PDF-dokument med undervisningsforløbet om Jive og Salsa